Jag är i samma situation som du, men SE1.
15 kW solceller, 15 kWh batterier, tibber, och värmer med jordvärmepump.
Har en Nibe 1255-12 kW värmepump.
Frågan är svår att svara på, det är såååå många parametrar som spelar in att det är nästan omöjligt att styra det där smart med automatik.
Saker att ta hänsyn till:
Solcellernas energiproduktion dag för dag.
Batteriernas fyllnadsgrad
Elpriset
Skatterabatten
Negativa elpriser
Överföringsavgifter
Skillnad på elpris mellan högpris och lågpris.
Hur många timmar behöver din pool värmas varje dag, eller rättare sagt, hur många kWh värme behöver du tillföra.
Energibehovet varierar dessutom beroende på väder och vind, så det är inte en bestämd mängd energi som krävs, vilket gör det svårt att förutse.
Vi utvecklar ju och säljer Logger 1010 i egen regi (Energibutiken.se) och även om jag har 23 år inom industriautomation med just styr och regler som specialite så känns det väldigt utamanade.
EN komplicerande sak är dessutom att man vill ha som varmast i poolen när man oftast badar, alltså, under tiden man jobbar, kanske på kvällarna under arbetsdagar, och mitt på dagen under helger.
Under semestern vill man ha som varmast mitt på dagen, och kanske ändå till sent på kvällen.
Helst skulle man vilja jobba med några olika börvärden och tidsintervaller som bygger på ovanstående.
OM målet är att ha 32 grader varmt när man oftast badar så kan man tänka sig att släppa ned temperaturen till 31 grader om elpriset är högt, och solcellerna inte ger något överskott, utanför de tider man prioriterar.
När man vet att man ska bada SKA det vara 32 grader, så då måste man oavsett pris börja värma några timmar innan, för att nå måltemp.
Under tider när elpriset är lågt eller negativt, eller solcellerna ger ett överskott kunde man tänka sig att låta det bli 33 grader varmt (Ligger man på dessa temperaturer kan det vara skadligt för linern att låta det bli ur varmt som helst, så någon gräns måste sättas)
Jag ser det som nästan omöjligt att få till en styrning som tar hänsyn till allt ovan, så man får nog försöka fokusera på det som är mest rimligt.
Typ, försöka värma så mycket som möjligt när elpriset är långt, men inte hur varmt som helst, och låta temperaturen droppa när elpriset är högt, men inte hur lågt som helst.
Så vitt jag vet är det få värmepumpars poolstyrning som tillåter att man laborerar med börvärdet, så då måste det till en extern styrning som har dessa möjligheter, och att man på något sätt blockerar poolvärme när den externa styrningen så bestämmer, och brassar på när den externa styrningen så bestämmer.
Att gasa fullt med en inverterstyd värmepump försämrar COP, det är ytterligare en sak att ta i beaktande, så man måst eha en viss möjlighet att även styra varvtalet, baserat på elpris, solenergi, och så vidare.
Ja, det är nästan omöjligt att få till en i alla delar optimal styrning.
Min slutsats är nästan att man kan styra det där lika bra eller bättre om man satsar några minuter/dag på alla analysera väder, vind, användande av poolen, elpris, och så vidare och försöka manövrera det där semi-manuellt på något sätt.
Finns det funktioner i Homey som kan lösa alla ovanstånde problem så får du mer än gärna peka mig på info om detta, så kan jag försöka analysera vad de kan åstadkomma.