Alltså troligen något som gjorde att filtret inte släppte genom flöde vid (för) högt tryck.
Ett nytt filter anpassat för ett högre flöde hade troligen varit en mer korrekt åtgärd, men kanske var frekvensomriktare billigare.
Om jag tolkar dig korrekt så var det en "publik" pool, och där vill man ju ha bra cirkulation för att ha så lite problem med vattnet som möjligt.
Så tänker jag i alla fall, hellre för mycket än för lite.
Hej Rickard,
Miljöinspektörer i kommunen har tolkat att det är en offentlig pool. Men det är bara de boende som har tillgång till poolen. De gick på något annat fall i någon annan kommun.
Då gäller andra regler. Finns inget prejudikat här. Vi vågade inte chansa? Alltså förhålla sig till samma regler som en offentlig pool. Verkar ha att göra med hur många boende som har tillgång till poolen?
Nja med ett större filter? Trycket sjönk inte då vi enbart körde cirkulation. Alltså inte genom filtret. Alltså inte filtret som var begränsaren här?
Det var för klen dimension av slangen, 50 mm. Borde varit 63 mm.
Klart att frekvensomriktaren var en billig lösning här. Bara att ta bort allt som var påbyggt kostar nog en del?
Det finns rekommendationer om hur många gånger vattnet ska cirkulera per dygn. Med denna överdimensionerade pump om allt varit rätt hade volymen på vattnet gjort detta på mindre än två timmar.
Övrigt:
De har en helautomatisk anläggning med klorinator och syra. En app som ger information osv.
För mig var denna resa intressant. Men det tillkommer om det kallas för en offentlig pool att det dokumenteras med rutiner och mätningar och mycket mer.
Själv tycker jag inte det är rättvist att en förening måste följa msb:s riktlinjer? Gör man ett val som inte är klor har ingen i kommunerna koll här?
Men otroligt skönt att de fick ett mycket bra flöde och inte filtret låg på rött vid drift.
Kommer kosta en del för att skicka prover för mikrobiologisk aktivitet? Vidare om det blir besök från kommunen kostar det 1250kr/timme. Alltid två som kommer.
MVH
Roger