CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skimmern aldrig tom på vatten  (läst 731 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasL

Skimmern aldrig tom på vatten
« skrivet: maj 26, 2024, 18:25:59:59 »
Hej kunniga poolentusiaster,

Jag skulle verkligen uppskatta er hjälp med ett problem jag har med min pool.

Bakgrund:
Cirkulationspumpen står under vattennivån men verkar inte få något vatten från skimmern, trots att det finns vatten där. När jag vinterstängde poolen för två år sedan kopplade jag loss pumpen, öppnade ventilen och tömde röret. Då såg jag att skimmern var helt torr. I höstas vinterstängde jag på samma sätt men tittade inte i skimmern. Nu när jag ska vårstarta poolen ser jag att det är vatten i skimmern.

Det vi har försökt hittills är:

Avloppsrening med högtryck: Slangen löper fritt från skimmern. Lite vatten (cirka 1 liter) kom från röret som ska anslutas till pumpen.
Avloppsrening med högtryck från röret som ska anslutas till pumpen: Mindre än en deciliter vatten kom tillbaka.
Trädgårdsslang från skimmern: Vi nådde bara cirka 10 meter innan det blev för trögt.
Trädgårdsslang från utloppshålet i skimmern, tätade med trasor: Mycket vatten kom ut från röret som ska anslutas till pumpen.

Trots detta består vattnet i skimmern.

Huvudfråga:
Hur hade ni gjort för att få fritt flöde mellan skimmer och cirkulationspump?

Förra året fick vi in en del luft i systemet vilket jag såg när jag startade pumpen på lågt varvtal, det kom in luftbubblor. Det gick inte heller att backspola på högsta varvtal under mer än ett tiotal sekunder. Samtliga rör är nergrävda.

Stort tack på förhand för alla tips och råd!


Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Skimmern aldrig tom på vatten
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2024, 18:31:45:45 »
Bara till att börja gräva

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 416
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Skimmern aldrig tom på vatten
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2024, 08:21:10:10 »
Nu ska jag börja med att ställa en dum fråga. har du grävt ned PVC rör/slan eller PE rör?

Jag skulle våga chansa på att du har en sättning som antingen tryckt ihop röret (om pvc) eller så har det gått sönder och förskjutits. detta skulle förklara både luft och att det tar stopp när du kommer en bit in i röret.

Tyvärr som nyburjare skriver är det nog bara till att börja gräva om du inte kommer åt och kan lägga en ny slan på marken istället och bara lämna den gamla i backen
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad JonasL

SV: Skimmern aldrig tom på vatten
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2024, 13:33:14:14 »
Tack så mycket för era svar, jag uppskattar verkligen att ni har tagit er tid att hjälpa mig.

För att förtydliga så vet jag inte hur rören är nergrävda, eller vilka rör det handlar om, eftersom detta gjordes innan jag tog över.

Jag vill också betona att jag verkligen uppskattar alla frågor och förklaringar, då det inte finns några dumma eller onödiga frågor när man försöker få klarhet i något, speciellt när den efterfrågade informationen inte fanns med i min ursprungliga fråga.

Även om svaren innebär mer arbete än jag hade hoppats på, är jag tacksam för att ni har hjälpt mig att förstå vad problemet är. Tack igen för ert engagemang och er hjälp.

Utloggad nyburjare

SV: Skimmern aldrig tom på vatten
« Svar #4 skrivet: maj 27, 2024, 14:02:41:41 »
ett långsökt svar men som jag faktiskt varit med om hos en bekant , du kopplade loss rören ? stor de sen öppnar ? djur kan krypa in o dö, har hittar både sork o skogsmus i poolrör

Utloggad JonasL

SV: Skimmern aldrig tom på vatten
« Svar #5 skrivet: maj 27, 2024, 17:07:25:25 »
Visst kan något djur ha trillat ner i skimmern och tagit sig in i röret (som är vattenfyllt).

Det enda jag kopplade loss vid vinterstängningen på den berörda sträckan var cirkulationspumpen från röret. När röret väl var tömt så stängde jag ventilen för vintern.

Efter att vi spolat genom vatten med trädgårdsslangen tätad med trasor, så när vi slutade så lät det som ett gammalt avlopp från röret, med kluckande läte.
« Senast ändrad: maj 30, 2024, 12:59:37:37 av JonasL »

Utloggad JonasL

SV: Skimmern aldrig tom på vatten
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2024, 05:12:07:07 »
Vi kopplade in systemet.
Med hjälp av trädgårdsslang från utloppshålet i skimmern, tätade med trasor lyckades vi trycka igenom vatten genom cirkulationspump, filter och tillbaka ut i poolen.

När vi startade systemet på långt varvtal så lyckades det trycka igenom väldigt lite vatten.
Det bubblade mycket mer än det kom vatten ut i poolen.
Vi lät systemet vara igång ett par dagar under uppsyn. Vi märkte att det kom mer och mer tryck ut i poolen istället för bubblor.

Under kommande dagar så ändrade sig vatten-nivån något i cirkulationspumpen. Först blev det lite mer vatten, där efter gick det tillbaka och till slut gick det upp lite igen.

När vi sen backspolade så började vi försiktigt på samma låga varvtal som vi hade när systemet tidigare filtrerade.
Vattennivån höjde sig minimalt i cirkulationspumpen.

Sakta ökade vi hastigheten på cirkulationspumpen medans vi backspolade. Vattennivån höll sig stabil i cirkulationspumpen. Till slut kunde vi köra på full effekt, utan att vattennivån gick ner.

Efter backspolningen så ställde vi in filtrering igen, och nu var det inga problem att köra valfri hastighet på systemet. Ingen extra luft kom in i cirkulationspumpen.

Så problemet är tillfälligt borta.
Vi ska undersöka vad huvudproblemet är vid senare tillfälle.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skimmern aldrig tom på vatten
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2024, 08:20:15:15 »
På din förklaring låter det ju definitivt som att det finns ett brott på röret /slangen som går få att flöda efter ett tag, eller med tryck från vattenslangen.
Det indikerar att jord/fyllnadsmassor rasar ned och täppet till, men kan "sköljas bort" om du tar det lugnt med dina handlingar så att säga.
I min värld borde det resultera i att det kommer jord/sand/fyllnadsmassot i filtret som sitter i cirkpumpen.

Om det INTE gör det så skulle det mer indikera en slang som tryckts ihop, men det låter otroligt långsökt, det har jag aldrig hört tals om när det gäller en pool.
Nu kan ju tidigare ägare i och för sig ha använt någon slang som inte alls är gjord för den där typen av förläggning, det vet man ju aldrig.
Några bilder på rören/slangarna som kommer in från marken vore bra för att binga lite mer klarhet i detta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag