En kondensator ser oftast ut som en cylinder med antingen ett par anslutningstrådar eller med flatstiftsanslutningar. Storleken kan variera beroende på motorns storlek. Kanske runt 3-40 mm i diameter och kanske 50-80 mm lång. Burkar sitta i direkt anslutning till motorn, ofta i kopplingslådan, ibland externt separat. Det går att köpa dels som reservdel eller som allmänna motorkondensatorer från t.ex. Elfa. Du skall då se till att få samma kapacitansvärde ( µF) men det är inte kritiskt att det måste vara EXAKT samma. Spänningen måste vara minst lika hög som på originalet.
Hur du skall mäta beror på vad du har för slags instrument tillgängligt. Man mäter mellan de två anslutningarna och har man ett instrument som klarar att mäta kapacitans kan man få värdet direkt. Om man bara har en allmän multimeter går inte detta, då kan man bara göra en grovkoll. Kortslut först kondensatorn så den garanterat är helt urladdad, motståndsmät sedan på högt mätområde. Om kondensatorn är ok brukar den först ge ett värde, sedan ökar detta och till slut går det mot oändligheten. Om det är = 0 hela tiden är kondensatorn kass (kortslutning), är det oändligt hela tiden är den troligtvis också defekt, men det är en väldigt grov sållning, inte alls i klass med vad ett riktigt kapacitansmätande instrument skulle ge. Tänk på att en kondensator kan behålla farlig spänning även efter bortkoppling, därför skall man kortsluta den fört för att ladda ur ev. kvarvarande laddning.