VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Larm för pool(ytan)?  (läst 803 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knasbollen1

Larm för pool(ytan)?
« skrivet: maj 24, 2024, 14:59:36:36 »
Vi har pool och småbarn och har funderat på att skaffa ett larm som ljuder när poolytan bryts. En snabb sökning resulterar i träffar på BCone larmet (https://tryggpool.se/products/bcone-pool-alarm). Verkar har både en liten fjärr och app och smarta funktioner men 6000kr är mycket.  Såklart en piss i poolen(?) jämfört med att ungarna drunkar...

Är detta larm värt det eller finns det annat som är bättre eller mer prisvärt?

Poolgiganten

Utloggad kwhalp

SV: Larm för pool(ytan)?
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2024, 08:03:57:57 »
Vi har pool och småbarn och har funderat på att skaffa ett larm som ljuder när poolytan bryts. En snabb sökning resulterar i träffar på BCone larmet (https://tryggpool.se/products/bcone-pool-alarm). Verkar har både en liten fjärr och app och smarta funktioner men 6000kr är mycket.  Såklart en piss i poolen(?) jämfört med att ungarna drunkar...

Är detta larm värt det eller finns det annat som är bättre eller mer prisvärt?

Hej!

Jag personligen, tycker att en ordentlig, godkänd pooltäckning, som man rutinmässigt stänger, med barnsäkra "lås", när man inte badar, är att föredra.   :angel:

Elektronik kan krångla på en massa olika sätt, som jag ej skulle acceptera? Men det är bara min egen preferens..

(Har själv kupolpooltak med barnsäkra spännen.)



Utloggad nyburjare

SV: Larm för pool(ytan)?
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2024, 10:26:38:38 »
Håller med , skulle aldrig förlita mig ett sådant larm , om man känner att man behöver ett sådant då får man nog backa bandet o se till sina rutiner, staket , etc för att undvika att barnen badar själv , har man ett sådant lamt finns ju risken att man tror allt är ok så länge det inte larmar , verkar rejält farligt .

Men jag förstår oron , det har funnit lägen i mitt liv med barn där vi avstått helt från pool eller stängt ner den när de var små, kan man inte känna sig trygg då är en pool inget som skall skall prioriteras , enligt mig , andra har säker olika åsikter

Utloggad Erica

SV: Larm för pool(ytan)?
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2024, 12:40:03:03 »
Jo det finns ett antal olika larm. Jag minns sådana fanns redan för många år sedan när vi bodde i USA och jag kände ett par familjer som skaffat dem. De fungerade ok redan då, idag finns säker betydligt mer avancerade. Men haken är ju att ett larm är ju bara just ett larm. Det räddar inte i sig självt någon som är i nöd - det måste finnas en person i närheten, nära nog att höra larmet och dessutom kapabel att utföra en räddningsinsats. Tiden är ju kritisk - det går fort om ett barn drunknar. Om man skulle få något larm via mobilen och man inte är i närheten lär larmet inte vara till så stor nytta. Ett larm kan därför bara vara ett komplement till vanlig poolsäkerhet - inte en ersättning för andra åtgärder (övertäckning, spärrat pooltak, staket etc.).

Vi har inomhuspool och i vårt fall var ju barnsäkerheten löst med ett kodlås på dörren till poolrummet. Med fem barn i huset kunde man ju inte manuellt hålla koll på alla hela tiden. Men vi satsade också på att lära dem simma så fort som det bara gick. De blev ganska snart riktiga vattendjur och då hade ju säkerheten automatiskt ökat rejält. Idag har vi kodlåssystemet påslaget om vi har besök av mindre barn (t.ex. barnbarn...) och kan ställa av systemet om vi är ensamma hemma och ytterdörrarna ändå är låsta. Men på dagarna om vi har öppet utåt så skall det vara på, även om vi bor ute på landet så kan det ju komma andra barn som man inte tänkt sig. Att barn drunknar i någon grannes pool är ju lika vanligt som att det handlar om familjens egen pool om man går efter olyckor som man hört talas om. Man kan inte tänka poolsäkerhet enbart begränsat till den egna familjen.

Tyvärr ser man ofta oskyddade pooler, speciellt ovanmarkspooler. Man ställer upp en pool på gräsmattan och har den helt öppen. Kanske tror man att risken är liten eftersom man inte direkt kan ramla i den utan måste klättra upp, men barn är nyfikna och uppfinningsrika och hittar ofta sätt att ta sig dit de vill. Även sådana pooler behöver poolskydd alt. högt staket runt dem eller liknande. Jag har ett par gånger sett en verkligt farlig kombination: en ovanmarkspool ställd direkt intill en studsmatta. Det behövs inte så mycket fantasi för att förstå vad som kan hända då.

Utloggad ktd

SV: Larm för pool(ytan)?
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2024, 16:21:13:13 »
Det ena utesluter väl inte det andra?

Att ha ett extra skydd för tex. om någon glömmer stänga ett poolskydd är väl inte fel?
Kupoltak hit och kupoltak dit. Det kan bli missuppfattning mellan vuxna och det glöms bort/räknade med att den andra stängde osv.. Då kanske ett extra larm kan vara en väldigt bra investering.

Har tyvärr inget bra svar att ge ts men frågan var ang. olika ytlarm och inte hur ska jag tänka och agera ang. barnsäker pool.

Utloggad Knasbollen1

SV: Larm för pool(ytan)?
« Svar #5 skrivet: maj 27, 2024, 14:38:32:32 »
Det ena utesluter väl inte det andra?

Att ha ett extra skydd för tex. om någon glömmer stänga ett poolskydd är väl inte fel?
Kupoltak hit och kupoltak dit. Det kan bli missuppfattning mellan vuxna och det glöms bort/räknade med att den andra stängde osv.. Då kanske ett extra larm kan vara en väldigt bra investering.

Har tyvärr inget bra svar att ge ts men frågan var ang. olika ytlarm och inte hur ska jag tänka och agera ang. barnsäker pool.

Var ju det vi tänkte, skadar inte att ha både och liksom.

Får se hur vi gör. Idag har vi bara ett sådant skydd som fästs med gummistroppar. Sådana där runda tak går ju på 100k...

Utloggad Tommy e

SV: Larm för pool(ytan)?
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2024, 09:49:48:48 »
Hej. Är inne på samma spår som ts men onödigt att göra egen tråd. Jag har pooltak men skulle vilja komplettera med ett larm, inte för att lämna taket öppet men om det större barnet hemma skulle lyckas öppna och det blir nån glugg så småbarnen kan drutta i. Bcone är hutlöst dyr. Har kollat på denna också https://www.amazon.se/poollarm-Bluetooth-app-vattent%C3%A4t-installeras-sekunder/dp/B09LVGHL83/ref=asc_df_B09LVGHL83/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476665542645&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=7040282040788056224&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9040280&hvtargid=pla-2264874009291&psc=1&mcid=08b0895fc3de39d1b2c00b5bb295b5a8
Vad tror ni om den? Och har man en boj med larm som ligger på sidan av poolen när man badar blir det en påminnelse hur viktigt det är att stänga. Så slänga i den och sen stänga så kan man sova gott när man har småbarn

Utloggad ktd

SV: Larm för pool(ytan)?
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2024, 10:45:44:44 »
Läste en recension där personen först köpt Solo men sedan bytt till den mer avancerade/dyrare.

Den mer avancerade har en huvudenhet, som bojen kommunicerar med, som placeras inomhus och som också har en serien. Solo kan tydligen vara lite svårt att höra om den dels är bakom tak/skydd och om man är inomhus.

Appen för Solo går vi BT med begränsad räckvidd medans den dyrare ansluts till WiFi och appen funkar vart som.

Utloggad Tommy e

SV: Larm för pool(ytan)?
« Svar #8 skrivet: maj 28, 2024, 17:56:53:53 »
Läste en recension där personen först köpt Solo men sedan bytt till den mer avancerade/dyrare.

Den mer avancerade har en huvudenhet, som bojen kommunicerar med, som placeras inomhus och som också har en serien. Solo kan tydligen vara lite svårt att höra om den dels är bakom tak/skydd och om man är inomhus.

Appen för Solo går vi BT med begränsad räckvidd medans den dyrare ansluts till WiFi och appen funkar vart som.
Okej. Ja det måste skilja en hel del när den kostar 4gånger så mycket. Jag är mest ute efter en påminnelse till mig själv hur viktigt det är att stänga och låsa så fort man går ifrån och ett sånt larm vid poolkanten kommer nog påminna endel.

Utloggad ktd

SV: Larm för pool(ytan)?
« Svar #9 skrivet: maj 28, 2024, 20:49:43:43 »
Du får sätta upp en lapp där det står ”Din mamma jobbar inte här så stäng poolen själv!”.
Sånna lappar ignorera man inte i första taget och kostar inte så mycket. 😀

Skämt åsido så om ni tror det funkar för er så kör på det. Kollat begagnatmarknaden?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag