Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bubbelplasten/poolskydd/termo cover, håller en vecka...  (läst 532 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbe D

Bubbelplasten/poolskydd/termo cover, håller en vecka...
« skrivet: maj 24, 2024, 10:11:20:20 »
Har haft pool i ca 15 år, för några år sedan köpte jag en bubbelplast på Rusta som höll ca 3-4 säsonger innan den blev spröd och gick sönder (Troligtvis av klor)
Va väldigt nöjd med det så jag köpte ett nytt likadant förra året, det höll dock endast 1-2 veckor sen va samtliga bubblor utan luft, typ insjunkna och plasten började sjunka i kanterna följt av att stora delar av plasten låg under vattenytan..

Reklamerade plasten och fick en ny, men samma visa igen, bubblorna gick sönder och plasten sjönk...

Till denna säsongen tänkte jag att jag skulle skaffa en dyrare plast (för man får ju vad man betalar för... eller?)
Köpte en betydligt kraftigare plast (Intex) för dubbla priset.
Men samma resultat denna ggn... luften i bubblorna går ur och bubblorna blir små "kratrar" typ, denna plats sjunker dock inte lika lätt då den är kraftigare.
Den skyddar ju något mot avdunstning fortfarande men isolerar betydligt sämre..

Någon som ver vad detta kan bero på??
Någon som har samma erfarenhet?
Vill ju inte att det ska hända igen.

Skyddet förvaras under tak i skugga då de inte ligger i poolen, så det är inte solen som gör det.
Tacksam för alla ideer

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Bubbelplasten/poolskydd/termo cover, håller en vecka...
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2024, 11:25:30:30 »
Du har möjligen inte fått för hög klorhalt i vattnet ? Högre klorhalt lär ju ge snabbare nedbrytning av plasten. Solen har visserligen varit stark de senaste veckorna, men någon radikalt ökad solinstrålning tror jag inte att det handlar om.

Möjligen kan det vara något byte av mjukgörare som spelar in ? Vissa kemikalier i den gruppen har ju blivit förbjudna av miljöskäl och kanske man nu använder mindre farliga men också mindre hållbara kemikalier för ändamålet ? UV-tåligheten kan naturligtvis variera beroende på plastens sammansättning som sådan. För trots att finns det väl bara två faktorer som kan bryta ned plasten - solens UV-strålning och kloret i vattnet.

Utloggad Tobbe D

SV: Bubbelplasten/poolskydd/termo cover, håller en vecka...
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2024, 14:54:29:29 »
Hög klorhalt har jag, men vad jag kan minnas så hade jag även det med den första bubbelplasten jag köpte som höll i ca 3-4 år..
Där var det ju kloret som tillslut gjorde så att plasten "vittrade" sönder.
Nu är det ju bara bubblorna som inte håller kvar luften, vid för hög klorhalt så borde väl plasten i övrigt visa täcken på hög halt tänker jag.
Men jag kommer så småningom sänka klorhalten och prova med ny plast då detta just nu är min enda gissning.  O0

Utloggad kwhalp

SV: Bubbelplasten/poolskydd/termo cover, håller en vecka...
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2024, 16:39:31:31 »
Har haft pool i ca 15 år, för några år sedan köpte jag en bubbelplast på Rusta som höll ca 3-4 säsonger innan den blev spröd och gick sönder (Troligtvis av klor)
Va väldigt nöjd med det så jag köpte ett nytt likadant förra året, det höll dock endast 1-2 veckor sen va samtliga bubblor utan luft, typ insjunkna och plasten började sjunka i kanterna följt av att stora delar av plasten låg under vattenytan..

Reklamerade plasten och fick en ny, men samma visa igen, bubblorna gick sönder och plasten sjönk...

Till denna säsongen tänkte jag att jag skulle skaffa en dyrare plast (för man får ju vad man betalar för... eller?)
Köpte en betydligt kraftigare plast (Intex) för dubbla priset.
Men samma resultat denna ggn... luften i bubblorna går ur och bubblorna blir små "kratrar" typ, denna plats sjunker dock inte lika lätt då den är kraftigare.
Den skyddar ju något mot avdunstning fortfarande men isolerar betydligt sämre..

Någon som ver vad detta kan bero på??
Någon som har samma erfarenhet?
Vill ju inte att det ska hända igen.

Skyddet förvaras under tak i skugga då de inte ligger i poolen, så det är inte solen som gör det.
Tacksam för alla ideer


En ren fyllechansning: Fel lufttryck vid tillverkning i kombination med kall pool => bubblorna krymper enligt pV = nRT

Prova lägg ett hörn av bubbelplasten i solen, på asfalt/marksten, då borde de expandera igen av 40-50°C, om det nu inte gått hål i dom!

Utloggad Tobbe D

SV: Bubbelplasten/poolskydd/termo cover, håller en vecka...
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2024, 11:30:00:00 »
Alltså det finns absolut ingen luft kvar i dem 🤪

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag