VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygga isolerlock till ovanmarkpool  (läst 267 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 51MM3

Bygga isolerlock till ovanmarkpool
« skrivet: maj 22, 2024, 22:37:06:06 »
Hej,
Senaste två åren har vi haft en 7.5m³ stålrörs-pool som vi värmt med en 5kw poolvärmepump utan några större bekymmer att hålla 28⁰c trots att den stått direkt på gräset och att vi endast använt ett "tillbehörsöverdraget" av svart plast med hål i för att hindra ansamling av regnvatten. Pumpen har dock gått rätt mycket svalare dagar och nattetid, vilket är helt förståeligt.
Den nya poolen är på drygt 15m³, men den bor nog bättre och mer vindskyddat närmare huset och altan samt fått en upphöjd bädd av stenmjöl att stå på.
Nu till grejen, behålla värmen i poolen under nätter osv.

Jag har märkt att de flesta kör antingen pooltak, vilket inte är aktuellt för oss, eller bubbelplastfilmen som flyter på ytan.
Vi har ett svart "standard-skydd" (som på bild ser ut att vara utan hål men jag har inte öppnat det än) men min tanke är att göra ett eget "underlock" av cellplast och ångspärrsplast som jag tätar med ordentlig åldersbeständig tejp för att hålla torr, och sedan låta detta flyta på ytan under det svarta överdraget.

Varför har man generellt inte isolerlock till pooler utan endast bubbelplasten? Jag förstår att den släpper genom solvärme men förlusten nattetid måste ändå bli väldigt hög med bara den, och med en annan värmekälla än solen så behåller jag gärna den värme som finns under natten fram till dagen då VP kan gå med högre verkningsgrad istället för att kämpa under natten.

Någon som gjort liknande eller har en anledning till att man inte ska göra så?

Tack på förhand

Poolgiganten

Utloggad Beeblebrox

SV: Bygga isolerlock till ovanmarkpool
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2024, 21:52:46:46 »
Hoppas någon svarar på detta. Jag är också nyfiken.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag