CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Markarbete ovanmarkspool Power Steel 640x274X132 cm  (läst 577 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolkanten

Markarbete ovanmarkspool Power Steel 640x274X132 cm
« skrivet: maj 22, 2024, 13:53:47:47 »
Hej, precis köpt ovanmarkspool Power Steel 6,4m x 2,7m x 1,3m efter flytt till större tomt. Den ska rymma 19 000 liter vatten, alltså 19 kubik.

Vi har en relativt plan gräsmatta med gott om utrymme. Läste en guide i en tidning att man ska gräva bort tonvis med jord, göra marken superplatt, lägga markduk, ärtsingel, duk, sättsand osv.

HUR pass viktigt är det VERKLIGEN att ha precis superplant under poolen? Jag fattar att det ska vara plant, för om poolen lutar kommer den sneda vikten hänga på ena sidan och till slut knäcka konstruktionen.

Men måste man hyra minigrävare och schakta bort jord, eller går det att få plant nog med bara spade och jävlaranamma? Alltså inte huruvida man orkar arbetet för hand, utan mer hur plant kan man få det för hand och blir det isf plant nog?

Läste på forumet att nån körde med stenmjöl, presenning och skumfoam under, och jackpads under fötterna. Det låter ju riktigt bra. Misstänker att man ändå grävt bort gräs/mark där, och jämnat ut med stenmjöl. Presenning är ju smart för att leda bort vatten som skvätter över, och skumfoam gör det mjukt mellan poolduk (golvet) och mark.

För oavsett om man gräver för hand eller med minigrävare så blir kanske heller inte precis exakt plant heller under poolen. Såg vidare att nån byggde en rejäl träram med tryckimpregnerat runt platsen där poolen stod, sen la de på markduk/grus/sand inne i ramen, och poolen på det.
Där var inte platsen under poolen helt rak, men ytan i "ramen" blev plan. Är det en bra eller dålig idé?

Eller blir själva ramen överdriven?

Tar tacksamt emot tips, erfarenheter och idéer hur man skapar den bästa förutsättningen. Planen är att den ska stå över sommaren, vattenfylld, plocka ner poolduken undervinterhalvåret men stålramen blir förmodligen kvar ute (beroende på hur komplicerat att ta ner stålramen). Eventuella byggkonstruktioner (ramar, sand, grus, trädäck etc) blir kvar ute över vintern också.

Poolgiganten

Utloggad kwhalp

SV: Markarbete ovanmarkspool Power Steel 640x274X132 cm
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2024, 18:52:07:07 »
Hej, precis köpt ovanmarkspool Power Steel 6,4m x 2,7m x 1,3m efter flytt till större tomt. Den ska rymma 19 000 liter vatten, alltså 19 kubik.

Vi har en relativt plan gräsmatta med gott om utrymme. Läste en guide i en tidning att man ska gräva bort tonvis med jord, göra marken superplatt, lägga markduk, ärtsingel, duk, sättsand osv.

HUR pass viktigt är det VERKLIGEN att ha precis superplant under poolen? Jag fattar att det ska vara plant, för om poolen lutar kommer den sneda vikten hänga på ena sidan och till slut knäcka konstruktionen.

Men måste man hyra minigrävare och schakta bort jord, eller går det att få plant nog med bara spade och jävlaranamma? Alltså inte huruvida man orkar arbetet för hand, utan mer hur plant kan man få det för hand och blir det isf plant nog?

Läste på forumet att nån körde med stenmjöl, presenning och skumfoam under, och jackpads under fötterna. Det låter ju riktigt bra. Misstänker att man ändå grävt bort gräs/mark där, och jämnat ut med stenmjöl. Presenning är ju smart för att leda bort vatten som skvätter över, och skumfoam gör det mjukt mellan poolduk (golvet) och mark.

För oavsett om man gräver för hand eller med minigrävare så blir kanske heller inte precis exakt plant heller under poolen. Såg vidare att nån byggde en rejäl träram med tryckimpregnerat runt platsen där poolen stod, sen la de på markduk/grus/sand inne i ramen, och poolen på det.
Där var inte platsen under poolen helt rak, men ytan i "ramen" blev plan. Är det en bra eller dålig idé?

Eller blir själva ramen överdriven?

Tar tacksamt emot tips, erfarenheter och idéer hur man skapar den bästa förutsättningen. Planen är att den ska stå över sommaren, vattenfylld, plocka ner poolduken undervinterhalvåret men stålramen blir förmodligen kvar ute (beroende på hur komplicerat att ta ner stålramen). Eventuella byggkonstruktioner (ramar, sand, grus, trädäck etc) blir kvar ute över vintern också.

Hej!

Det är nog mig med jackpadsen som du syftar på!  ;D

Ja, presenning, eller dyl. som skydd för vattenskvalp är viktigt då mina poolstöttor står på tilljämnad stenmjölsgrund/under foam/gräs.  Fick rejäl erosion förra året då jag ej vattenskyddade de jackpads som stod i lutningen.

Pool
Presenning
Jackpads
Foampussel
Stenmjöl
Gräs

Din pool har väl inte stålrör i "pinnform" utan snarare en längsgående ram? (Typ U-konstruktion?)

En till nackdel med gräs direkt under poolen är väl att det dör och luktar illa längs med randen, fast det problemet kanske foam delvis löser?

Hur ska du värma poolen? :)
« Senast ändrad: maj 23, 2024, 19:17:44:44 av kwhalp »

Utloggad poolkanten

SV: Markarbete ovanmarkspool Power Steel 640x274X132 cm
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2024, 11:26:25:25 »
Hej och tack för svar :)

Ja precis, min pool har en slags U-formad balk undertill.

Planen är att gräva ut vår relativt hårda och ganska plana gräsmatta ett par cm så att man kommer till hård jord.

Möjligen stöta denna jord ytterligare med en 95x95 regel.

Lägga duk för att skilja jord och mjöl
Stenmjöl för det sista precis raka
Jackpads i mjölet eller möjligen en rejäl regel som löper under alla "fötterna" på utsidan
Foam, sån där som man lägger under golv
Duk eller troligen presenning för att skydda mjölet mot vatten/erosion
Pool

Beroende på hur mycket stenmjöl jag får med mig hem från grustäkten kanske jag stöter stenmjölet också och lägger på lite till för att jämna ut.

Jag börjar förstå mer och mer hur viktigt det är med exakt rakt, och att skilja de olika lagren åt.

Tänker också att jag lägger jackpadsen under presenningen för att skydda dem mot vatten.

Tänkte nog börja projektet till helgen. Saa försöka ta lite före/efter bilder om någon skulle vara intresserad :D

Genom att dokumentera varje steg kan jag också utvärdera efter säsongen hur väl arbetet blev, samt vad man behöver tänka på inför nästa säsong eller om det bara är att köra på samma :)

Utloggad poolkanten

SV: Markarbete ovanmarkspool Power Steel 640x274X132 cm
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2024, 09:57:58:58 »
Grävarbetet är avklarat (typ), och stenmjöl 0-4 inköpt och levererat.

DOCK gick det lite snabbt :( Efter att all grässvål avlägsnats, hann jag inte riktigt göra den hårda jorden under gräset HELT RAK, innan markduk lades ut och nära 2 ton stenmjöl levererades och lades på plats. Nu är gruset dessutom utkrattat och packat. Så går det när man vänder ryggen till i några timmar  ;D

Men, det är betydligt mer grus i ena hörnet, än i det diagonalt motsatta hörnet  ???

Detta var en grej jag var inne på tidigare, hur pass viktigt är det att jorden under duken/gruset är helt plan eller så nära plan som möjligt??

Kommer poolen att glida i gruset om det är 3 cm grus i ena hörnet, och 8 cm i andra? Eller syftar gruset till att just kompensera för den typen av skillnader?

Själva ytan ovanpå är hårt packad och plan, men inte kollat precis hela med vattenpass än.

Vill mest veta om helt platt hårt grus klarar av att hålla poolen på plats, eller om trycket från poolen måste vara "rakt nedåt". Kommer gruset liksom glida i sidled på den marginellt "lutande" jorden under?

Extremt tacksam om någon kan ge input här, för isf är det bara att skyffla bort allt grus (det är ju bara 2 ton liksom  :o ) och jämna till jorden mer så att det blir samma djup/höjd i alla hörn, och sen tillbaka med duk/grus.

Utloggad kwhalp

SV: Markarbete ovanmarkspool Power Steel 640x274X132 cm
« Svar #4 skrivet: maj 29, 2024, 11:30:23:23 »
Grävarbetet är avklarat (typ), och stenmjöl 0-4 inköpt och levererat.

DOCK gick det lite snabbt :( Efter att all grässvål avlägsnats, hann jag inte riktigt göra den hårda jorden under gräset HELT RAK, innan markduk lades ut och nära 2 ton stenmjöl levererades och lades på plats. Nu är gruset dessutom utkrattat och packat. Så går det när man vänder ryggen till i några timmar  ;D

Men, det är betydligt mer grus i ena hörnet, än i det diagonalt motsatta hörnet  ???

Detta var en grej jag var inne på tidigare, hur pass viktigt är det att jorden under duken/gruset är helt plan eller så nära plan som möjligt??

Kommer poolen att glida i gruset om det är 3 cm grus i ena hörnet, och 8 cm i andra? Eller syftar gruset till att just kompensera för den typen av skillnader?

Själva ytan ovanpå är hårt packad och plan, men inte kollat precis hela med vattenpass än.

Vill mest veta om helt platt hårt grus klarar av att hålla poolen på plats, eller om trycket från poolen måste vara "rakt nedåt". Kommer gruset liksom glida i sidled på den marginellt "lutande" jorden under?

Extremt tacksam om någon kan ge input här, för isf är det bara att skyffla bort allt grus (det är ju bara 2 ton liksom  :o ) och jämna till jorden mer så att det blir samma djup/höjd i alla hörn, och sen tillbaka med duk/grus.


Uppblåsbar tål ingen lutning alls. Då glider/havererar dom.
Stålram tål mera; jag har 3cm skillnad mellan högsta/lägsta :)
(sättningar/tjäle).

Utloggad poolkanten

SV: Markarbete ovanmarkspool Power Steel 640x274X132 cm
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2024, 15:23:50:50 »

Uppblåsbar tål ingen lutning alls. Då glider/havererar dom.
Stålram tål mera; jag har 3cm skillnad mellan högsta/lägsta :)
(sättningar/tjäle).

Detta är en med stålram. Så en liten lutning borde den kanske överleva...

Men hur är det med jorden och gruset då? Räcker det med att gruset är platt ovanpå och packat, men att jorden under är sne, som i tur kompenseras av gruset ovanpå? Det är det som gör mig fundersam...

Utloggad kwhalp

SV: Markarbete ovanmarkspool Power Steel 640x274X132 cm
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2024, 18:22:31:31 »
Detta är en med stålram. Så en liten lutning borde den kanske överleva...

Men hur är det med jorden och gruset då? Räcker det med att gruset är platt ovanpå och packat, men att jorden under är sne, som i tur kompenseras av gruset ovanpå? Det är det som gör mig fundersam...

Jag har "sne" (sluttande) gräsmatta, och har jämnat till med stenmjöl, det funkar fint, frånsett när vatten läcker ut och eroderar stenmjölet, varpå (som du påpekat) man måste dränkskydda jackpads, och/eller stolpar.

Utloggad Erica

SV: Markarbete ovanmarkspool Power Steel 640x274X132 cm
« Svar #7 skrivet: maj 30, 2024, 00:22:34:34 »
En familj vi kände ställde upp sin ovanmarkspool på en sluttande gräsmatta, fyllde sedan upp, det blev till kanten på ena sidan, fattades en del på den andra,. Barnen var förtjusta över att ha fått pool, hoppade i och badade. Plötsligt brast hela konstruktionen. En flodvåg svepte över föräldrarna som satt på altanen, slog in genom de öppna glasdörrarna och spred sig sedan i huset. Föräldrarna blev förtvivlade över förödelsen i huset, barnen lika förtvivlade över att de inte kunde bada....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag