Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...  (läst 1508 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ktd

SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #10 skrivet: maj 18, 2024, 11:47:57:57 »
Se till att alla som badar hoppar bomben hela tiden. Då kommer du behöva fylla på med nytt vatten. 😀

Poolgiganten

Utloggad Aggebagge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 40
  • Total likes: 0
  • Gör sitt bästa, frågar en del...
    • Visa profil
SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #11 skrivet: maj 18, 2024, 17:47:50:50 »
En säljare från ett hyfsat stort poolkemi-nät-affär ringde upp mig nyss. Han tyckte då när jag berättade min historia att jag inte bör/ska använda långtidsverkande klor över huvudtaget eftersom alla innehåller cyahöjande preparat.

Vad säger ni om detta? 

De puckar/veckoklor som inte är "cyahöjande" existerade inte i hans värld. Alla innehåller cyahöjande ämnen.
Thermopool -13  8 x 4 m från Magiline/Magisk pool.
Pooltak, FX filtrering. Mäter med autocheck 15.

Utloggad Fellow

SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #12 skrivet: maj 19, 2024, 11:52:31:31 »
Inte temposticks.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #13 skrivet: maj 19, 2024, 13:44:58:58 »
Jag har kört med temposticks i två år nu, funkar kanon, har aldrig haft så bra vatten.
Inte billigast kanske, men bra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #14 skrivet: maj 19, 2024, 13:59:06:06 »
Vi har inomhuspool, då skall man inte alls tillsätta något cya eftersom solljuset ändå inte når vattnet och kan bryta ned klor. Nu har vi  kemautomatik och kör med flytande klor (natriumhypoklorit) och saltsyra (för pH-sänkning, natriumhypoklorit innehåller nämligen rester av natriumhydroxid från tillverkningen och detta är starkt basiskt så det driver upp pH).

Behovet av cya kan nog variera avsevärt för olika pooler beroende på om de täcks över eller inte och i så fall på hur pass UV-tät som övertäckningen är. Vore intressant om det finns några siffror som anger hur mycket ungefär som kommer igenom ett pooltak - de börjar ju bli allt vanligare och jag skulle ju gissa på att behovet av cya där borde ligga klart under vad som man bör ha för en icke övertäckt utomhuspool. Givetvis spelar även läget in - ligger poolen i skugga ofta eller är det fritt fram för solen hela tiden ?

Utloggad ktd

SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #15 skrivet: maj 19, 2024, 18:11:06:06 »
Vi har ett Walu Pool Starlight och vi kör mestadels med ”strumpa” i skimmern. Vårt CYA sticker upp ganska fort om vi kör multipuckar.
Jag har lite svårt att se att inte fler har problemet med högt CYA om man kör multipuck.

Första året med pool upptäckte jag CYA-problematiken när vi närmade oss 60 ppm. Med god hjälp från forumet och då speciellt Roger (som tyvärr inte verkar vara kvar här) så fick jag det under kontroll och har en bra rutin.
Det borde finnas fler produkter, i alla fall fler svenska återförsäljare som tar in de som finns, som säljer tex. HTH Advanced (min favorit just nu 😀). I Frankrike finns hur många som helst verkar det som…

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #16 skrivet: maj 20, 2024, 07:34:04:04 »
Okunskap i branschen, eller ett sätt att få sälja mer kemikalier?
OM man har för hög Cya måste man klorera mer, ha mer flockningsmedel, algdräpare och gud vet vad.
Det tjänar man pengar på...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Aggebagge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 40
  • Total likes: 0
  • Gör sitt bästa, frågar en del...
    • Visa profil
SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #17 skrivet: maj 21, 2024, 21:24:30:30 »
Uppdatering.
uppstart av pool 12 maj cya 44 alla andra värden normala

21 maj cya 50 alla andra värden normala.

Under denna tid har jag använt enbart Fixor Hypoklorit granulat  60-70%, inga puckar.

Thermopool -13  8 x 4 m från Magiline/Magisk pool.
Pooltak, FX filtrering. Mäter med autocheck 15.

Utloggad ktd

SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #18 skrivet: maj 21, 2024, 22:00:16:16 »
Kan det vara så att ni badat och ”rört” om vattnet vilket gjort att ditt nuvarande värde är det mer riktiga?

Första året med pool och jag ”lärde” mig om CYA (tack Roger) så satte jag filtret på avlopp och tömde till skimmernivå och fyllde på ett par gånger under någon månad.
50 ppm är inte ett problem men du måste hålla fritt klor högre tills du får ner CYA. Eller ligga kvar och ha högre värde på kloret.
Man kör ju sin pool som man vill så länge det är medvetet. 😀
« Senast ändrad: maj 21, 2024, 22:09:15:15 av ktd »

Utloggad Erica

SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #19 skrivet: maj 22, 2024, 00:50:14:14 »
Cya är ju ett slags solskydd för kloret, men vissa klortyper frisätter ju cya som en del i sin verkningsprocess (organiskt klor). Om man skall ha cya och i så fall hur mycket beror ju väldigt på hur ens pool ser ut och hur den används. När vi tidigare bodde i södra Calfornien med superstark sol och oövertäckt pool var cya nästan ett måste, om man inte ville kolla kloret väldigt ofta (alternativt förstås att man hade klorautomatik). I vår nuvarande inomhuspool behövs ingen alls. Det som många nog lurar sig på är just puckarna som i de allra flesta fall (undantag finns) innehåller eller frisätter cya utan att man tänker på det. Med tiden skenar värden upp farligt högt och rätt som det är har man klorblockering. Givetvis spelar det helt klar in hur ofta man msätter vattnet. Backspolar man ofta så omsätts ju vatten där, vintersänker man så omsätts vatten vid återuppfyllning o.s.v.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag