Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...  (läst 1144 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aggebagge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 40
  • Total likes: 0
  • Gör sitt bästa, frågar en del...
    • Visa profil
44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« skrivet: maj 12, 2024, 14:06:13:13 »
Hej!

Läser mig hålögd på allt som står ang cya, inser att mycket ligger i en nivå bortom mig.

Kan någon ge mig de komponenter som klor ej ska innehålla om man vill undgå för hög cya?

Finns det något mer än att byta ut vatten som gör att cyan går ner?

Tack å hej!
Thermopool -13  8 x 4 m från Magiline/Magisk pool.
Pooltak, FX filtrering. Mäter med autocheck 15.

Poolgiganten

Utloggad kwhalp

SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2024, 14:42:32:32 »
Hej!

Läser mig hålögd på allt som står ang cya, inser att mycket ligger i en nivå bortom mig.

Kan någon ge mig de komponenter som klor ej ska innehålla om man vill undgå för hög cya?

Finns det något mer än att byta ut vatten som gör att cyan går ner?

Tack å hej!


Hej!


Jag kör MAX 14 PPM cyanursyranivå, annars får man skotta på med mer klor än nödvändigt (har poolkupol+3 lager bubbelplast, så jag har ej problem med att UV förstör kloret).

Natriumdiklorisocyanurat, dihydrat och symclosene innehåller cyanursyra.  /Biltemas innehållsförteckning för klorpuckar.
https://www.biltema.se/fritid/pool/poolvard/klortabletter-1-kg-2000022208

EDIT:
"Sodium dichloroisocyanurate (INN: sodium troclosene, troclosenum natricum or NaDCC or SDIC)" är alla namn på CyA-höjande innehåll i klorprodukter.
-Wikipedia
/Engelska wiki/Sökord:Sodium_dichloroisocyanurate


Köp "Nitor Dagsklor", då är det utan cyanursyrabildande ämnen. :)
« Senast ändrad: maj 12, 2024, 17:41:11:11 av kwhalp »

Utloggad Aggebagge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 40
  • Total likes: 0
  • Gör sitt bästa, frågar en del...
    • Visa profil
SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #2 skrivet: maj 12, 2024, 16:02:25:25 »
Tack!

Vi använder klorpuckar och jag frågade specifikt vår "expert" förra sommaren vad vi skulle ha för att undvika cyahöjning. Fick en hink, går ut och tittar nu, där står det symclosene..... blir sur!

På chockloret står det Kalciumhypoklorit, det borde funka eller...?

Kan man göra något för att få ner cyan utan att tappa ur och fylla på mer vatten?
Thermopool -13  8 x 4 m från Magiline/Magisk pool.
Pooltak, FX filtrering. Mäter med autocheck 15.

Utloggad kwhalp

SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #3 skrivet: maj 12, 2024, 16:32:19:19 »
Tack!

Vi använder klorpuckar och jag frågade specifikt vår "expert" förra sommaren vad vi skulle ha för att undvika cyahöjning. Fick en hink, går ut och tittar nu, där står det symclosene..... blir sur!

På chockloret står det Kalciumhypoklorit, det borde funka eller...?

Kan man göra något för att få ner cyan utan att tappa ur och fylla på mer vatten?

Tyvärr, är töm, fyll och glöm som gäller.

Här är exempel på chockklor med Cyanursyra:



Utloggad kwhalp

SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #4 skrivet: maj 12, 2024, 16:37:54:54 »
Här är dagsklor, Nitor, som EJ innehåller cyanursyra eller nåt som höjer CyA-värdet:
« Senast ändrad: maj 12, 2024, 16:55:01:01 av kwhalp »

Utloggad ktd

SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #5 skrivet: maj 12, 2024, 16:45:51:51 »
Man lär sig hur sin egen pool fungerar och hur man vill drifta den då hitta ditt sätt som passar dig.

Jag försöker hålla runt 30 i cya. Kör veckopuck tills cya är runt 30 sedan kör jag ”puckar” med kalciumhypoklorit.
Har testat några olika men senaste HTH Advanced är jag mest nöjd med.

Skrev om det för ett tag sedan…
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=18792.msg130282#msg130282

EDIT Kompletterar ibland med det dagsklor kwhalp postade om ifall det varit mycket badande och långt öppettid.
« Senast ändrad: maj 12, 2024, 16:50:07:07 av ktd »

Utloggad Aggebagge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 40
  • Total likes: 0
  • Gör sitt bästa, frågar en del...
    • Visa profil
SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #6 skrivet: maj 17, 2024, 16:29:23:23 »
Skrev om det för ett tag sedan…
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=18792.msg130282#msg130282



Läste det som du länkade till, tack! Funderar på det du skriver där att när cyan sjunker..... Hur kan den göra det under tid? JAg trodde bara vattenbyte var ett alternativ till att få ner cyan.

Vi har alltså nu 44 i cya i början på säsongen där vi fyllt halva vår 8x4 utomhus pool med tak med nytt vatten efter vintervilan.
Skulle du tömma poolen'?
Eller kan det räcka att hålla sig till klor som inte innehåller cyahöjande preparat och ha koll på PH förstås.
Känns otroligt onödigt att tömma poolen.

En annan fråga som kommer till mig är, varför finns det klor med cyahöjande komponenter? Verkar dumt på nåt sätt.
Thermopool -13  8 x 4 m från Magiline/Magisk pool.
Pooltak, FX filtrering. Mäter med autocheck 15.

Utloggad kwhalp

SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #7 skrivet: maj 17, 2024, 21:28:58:58 »


Läste det som du länkade till, tack! Funderar på det du skriver där att när cyan sjunker..... Hur kan den göra det under tid? JAg trodde bara vattenbyte var ett alternativ till att få ner cyan.

Vi har alltså nu 44 i cya i början på säsongen där vi fyllt halva vår 8x4 utomhus pool med tak med nytt vatten efter vintervilan.
Skulle du tömma poolen'?
Eller kan det räcka att hålla sig till klor som inte innehåller cyahöjande preparat och ha koll på PH förstås.
Känns otroligt onödigt att tömma poolen.

En annan fråga som kommer till mig är, varför finns det klor med cyahöjande komponenter? Verkar dumt på nåt sätt.


"CyA" kallas "stabiliserat" klor, eller "stabilized" chlorine på engelska.
Man menar med avseende på beständighet mot UV-ljus, som bryter ner kloret.

CyA är bra till en viss del.
I min värld är 14 ppm optimum. (jaa.. jag vet att det är omöjligt att mäta med den precisionen...)
30-50 ppm är väl generellt vedertaget, men <14 ppm är enligt ett "scientific paper" the sweet spot.

 :angel:

Utloggad ktd

SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...d
« Svar #8 skrivet: maj 18, 2024, 03:22:37:37 »
Läste det som du länkade till, tack! Funderar på det du skriver där att när cyan sjunker..... Hur kan den göra det under tid? JAg trodde bara vattenbyte var ett alternativ till att få ner cyan.

Vi har alltså nu 44 i cya i början på säsongen där vi fyllt halva vår 8x4 utomhus pool med tak med nytt vatten efter vintervilan.
Skulle du tömma poolen'?
Eller kan det räcka att hålla sig till klor som inte innehåller cyahöjande preparat och ha koll på PH förstås.
Känns otroligt onödigt att tömma poolen.

En annan fråga som kommer till mig är, varför finns det klor med cyahöjande komponenter? Verkar dumt på nåt sätt.
Som du skriver så bryts inte cya ner men med backspolning och avdunstning så fyller du på med nytt vatten och då går cya ner.
Det går inte snabbt om du har ett högt värde och vill minska men när du har alla värden under kontroll så kan du behöva öka cya några gånger under säsong och då är multipuckar bra.

44 ppm som du har är inte jätte”fel” men se till att du inte tillsätter mer cya och ha en lite högre klorhalt tills cya går ner till önskad nivå.

Som kwhalp skriver så är cya bra för att inte kloret ska brytas ner direkt av solen.

Utloggad Aggebagge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 40
  • Total likes: 0
  • Gör sitt bästa, frågar en del...
    • Visa profil
SV: 44 ppm i Cya nivå i början på säsongen...
« Svar #9 skrivet: maj 18, 2024, 10:34:16:16 »
Ah förstår nu lite bättre. Tack!
Problemet kanske blir större eftersom vi inte har möjlighet till backspolning. Vi har pappersfilter. Poolen är fransk från Magisk pool och kom med pappersfilter.

Kvarstår ditt råd med att inte totaltömma poolen men se till att rätt klor används....?

 
Thermopool -13  8 x 4 m från Magiline/Magisk pool.
Pooltak, FX filtrering. Mäter med autocheck 15.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag