CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckage. Riskkonstruktion bräddavlopp?  (läst 526 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jool08

Läckage. Riskkonstruktion bräddavlopp?
« skrivet: maj 10, 2024, 21:22:47:47 »
Hej! Startar nu andra säsongen med pool och tyvärr är det mycket krångel. Vår pool är cirka 30 år gammal och jag vet inte om vi har en standardlösning eller en väldigt dum lösning. Vi når bräddavloppet genom en lucka i trallen och längst ner mot marken (vilket man precis når om man ligger på mage på trallen och sträcker sig ner) så finns det en koppling/skarv, se bild.

Denna var ett litet elände när poolen skulle stängas i vintras. Locket (blått markerat) var stenhårt skruvat och det var med stor möda som vi lyckades öppna detta. Delen mellan den gröna och röda markeringen är vridbar och jag blev rekommenderad av en poolkunnig kontakt att vrida den neråt så mycket jag kunde för att tömma ut vattnet som fanns i bräddavlopp/slang. Jag tror att vi lyckades hyggligt, men det var väldigt krångligt.

Nu när det var dags att starta systemet så har jag återigen vridit "locket" uppåt och skruvat fast det så gott jag bara kan. Men någonstans är systemet inte tätt. Jag kan se att det droppar vatten i kanten vid den gröna slangen (röd markering), vilket kanske inte är så konstigt eftersom mittendelen är roterbar just där. På samma sätt så tror jag att det är otätt även vid den gula markeringen (där det också är roterbart). Pumpen går ojämnt och det är mycket luft i systemet. Jag kan såklart inte vara säker på att läckaget är just i detta område men det är min huvudmisstanke.


Brukar det se ut såhär? Det känns inte rimligt att man två gånger varje år ska ligga i denna väldigt oergonomiska ställning och vrida på dessa väldigt hårt skruvade kopplingar. Även äldre personer och lite svagare personer bör väl kunna sköta en pool. Att slangarna på bägge sidorna är fritt roterbara och nu dessutom läcker känns inte heller riktigt bra.

Går det att byta allt detta till någon bättre/modernare lösning? Skulle önska mig en lösning som är säker och lätt att hantera när poolen ska vinterstängas och startas igen på våren.
Har ni andra tips på hur man ska få detta att bli tätt? Om man sätter dit någon typ av silikon som fixerar hela paketet så förstår jag inte hur man ska bete sig för att tömma systemet på hösten.
« Senast ändrad: maj 11, 2024, 15:00:59:59 av jool08 »

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Läckage. Riskkonstruktion breddavlopp?
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2024, 23:47:35:35 »
haft pool i över 40 år och ändå förstår jag inte riktigt ,, sänker du nivån i poolen under avloppet och sen har en ventil längst ner som tömmer ut vatten ur slangen ? står pumpen ovan eller under vattenytan ?


Utloggad jool08

SV: Läckage. Riskkonstruktion breddavlopp?
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2024, 09:00:55:55 »
Ja, jag fattar inte riktigt själv vad jag gör, kanske helt fel. Pumpen står i ett förråd i marknivå, alltså något högre än vattenytan. I höstas så tömde jag poolen med en dränkbar pump till strax under alla inlopp/bräddavlopp. När det var klart så stod det fortfarande vatten i breddavloppet och slangen till pumpen. Botten av bräddavloppet är något lägre än pumpens nivå. Då skruvade jag isär kopplingen på bilden (som är på systemets lägsta nivå) för att det vattnet skulle få rinna ut. Det gjordes efter diskussion med en som har större erfarenhet.

Men det var kanske helt fel? Jag kanske skulle ha sugit torrt i systemet genom backspolning av pumpen?
« Senast ändrad: maj 11, 2024, 15:01:23:23 av jool08 »

Utloggad nyburjare

SV: Läckage. Riskkonstruktion bräddavlopp?
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2024, 16:28:31:31 »
har du bräddavloppets botten lägre än pumpen då kommer vattnet att rinna ner o ut i bräddabloppet när du tar av locket på pumphuset , det verkar som du innan avloppet har en slang eller rör som bildar en böj neråt där vattnet stanna ? så har inte jag det , kanske kan du bygga om det ?

Utloggad jool08

SV: Läckage. Riskkonstruktion bräddavlopp?
« Svar #4 skrivet: maj 12, 2024, 17:10:20:20 »
Jag skulle nog behöva en grundkurs i poolkunskap för totalt okunniga.

Bräddavloppet har ju en öppning längst upp där det finns en kommunikation med poolen. Sen är det som en stor hink med silkorg och utlopp i botten. Därifrån går en slang till pumpen som står i marknivå. Systemets lägsta punkt är slangen/kopplingen på min bild, alltså direkt efter bräddavloppet.

På hösten sänker jag vattennivån till nedom alla ut/in-lopp. Då finns inte längre någon kommunikation mellan vattnet i poolen och det som är i bräddavlopp och slang mot pumpen. När jag öppnar locket på pumpen rinner vatten tillbaka mot bräddavloppet. Då står det vatten en bit upp i silkorgen och i den del av slangen som har lägst två. Hur får ni andra ut detta vatten? Jag trodde att jag behövde öppna kopplingen på bilden men såhär i efterhand är jag ju osäker. Nu läcker det i skarvarna mellan slangarna och min förhoppning är att det ska räcka med att lägga någon typ av silikon där det läcker (alltså vid röda och gula markeringarna på bilden).

Jag är dock mycket tacksam om någon kan förklara hur jag borde göra i höst för att inte få samma problem igen.

Utloggad nyburjare

SV: Läckage. Riskkonstruktion bräddavlopp?
« Svar #5 skrivet: maj 12, 2024, 19:04:31:31 »
För att säkerställa att du får ut allt vatten i rören om det nu är så att du vill detta , jag har dock aldrig gjort det och aldrig haft problem med frost .

Då ör det nog lättast att du skaffar en våtsdammsugare som du kopplar till i slangen innan pumpen

Utloggad jool08

SV: Läckage. Riskkonstruktion bräddavlopp?
« Svar #6 skrivet: maj 12, 2024, 19:26:47:47 »
Intressant, låter du alltså vattnet i bräddavlopp/silkorg bara vara kvar och frysa? Är det vedertaget även av andra eller beror det på var i landet man bor?

Utloggad nyburjare

SV: Läckage. Riskkonstruktion bräddavlopp?
« Svar #7 skrivet: maj 12, 2024, 20:22:33:33 »
Ja. Fyller bräddavloppet med lite frigolitt samt en tom pep flaska sen kan det frysa bäst det vill  även i slangarna så länge isen kan växa utan att pressa isönder

Utloggad jool08

SV: Läckage. Riskkonstruktion bräddavlopp?
« Svar #8 skrivet: maj 13, 2024, 11:00:45:45 »
Låter väldigt mycket enklare än min procedur. Tanken är alltså att när isen/vattnet expanderar i bräddavloppet som kommer Frigoliten/PET-flaskan att tryckas ihop istället för själva bräddavloppet spricker?
Men hur funkar det men slangarna som befinner sig på en lägre nivå än frigoliten (t.ex. den gröna på min bild)? Vågar man lite på att det vatten expanderar uppåt i riktning mot frigoliten och inte pressar sönder slangen?

Utloggad nyburjare

SV: Läckage. Riskkonstruktion bräddavlopp?
« Svar #9 skrivet: maj 13, 2024, 21:05:24:24 »
Normal så ökar volymen i slangen när eller om den fryser längst med slangen. .men det finns slangar som tål att frysas.
Har inga såna frysta slangar dock..... bor i skåne och frost ner till 30-40 cm sker aldrig

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag