Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svaret! Huvudanledningen till att jag skaffade PoolLab var att jag inte litade på den gamla mätaren som visade höga och svängande värden så jag tror inte att det är mätaren som är felet. Om man sprider 200 g klor i 30 m3 vatten borde det ge 6,7 ppm (minus den mängd som förbrukas under tiden som kloret tillförs). Att jag mätte 7,5 kan kanske bero på att kloret inte var helt jämnt fördelat. Jag gjorde flera mätningar samma kväll och ett mer rättvisande värde var runt 5,5-6, vilket också är alldeles för högt.Det verkar som att kloret förbrukas väldigt långsamt i vår pool. Nu är det en vecka sedan jag startade denna tråd och i samband med det tog jag bort den resterande delen av klorpucken. Jag har fortfarande inte stoppat i någon ny vilket innebär att jag inte tillfört något klor på en hel vecka. Då har värdet långsamt sjunkit och ligger idag på 2,8. Det innebär att vi på en vecka har förbrukat lika mycket klor som finns i 40 % av en puck. Enligt doseringsanviningen borde vi behöva 1-1,5 puck / vecka.Skulle jag stoppa i en ny puck nu skulle värdet sannolik stiga med cirka 0,5-1 enhet per dag upp till omkring 7 när pucken är helt upplöst om 7-10 dagar.Är det någon som vet vad detta kan bero på? Varför förbrukas inte kloret alls i den takt som alla anvisningar säger?