Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låg alkalinitet gör det svårare att kontrollera pH, men om du mätte med 7 stickor vid ett och samma tillfälle så verkar ju själva mätningen osäker. Har du däremot mätt vid olika tillfällen med tid så kan man inte dra den slutsatsen. Du har generellt höga klorvärden, tillräckligt höga för att desinficera vattnet. Vid vissa tillfällen har du extra höga, och vid ett par tillfällen så höga att man oftast avråder från bad (> 5 ppm). Men samtidigt kan jag ju se att vid just de högsta klorvärdena så har du också högt pH, vilket minskar klorets desinfektionsförmåga. pH skall normalt inte gå över 8.0 av detta skäl. Du kan ju köpa ett billigt enkelt testset med stickor eller tabletter och jämföra vad du får för värden så ser du om det handlar om mätfel eller om det är ett vattenproblem.Ja 8.4 i pH är lite högt men tar jag ett medelvärde av dina uppmätta värden blir det nästan precis 8.0. För kloret blir snittvärdet 4.39 vilket är högt men ändå under 5.0 som brukar anges som "badgräns". Jag skulle inte vara orolig för att bada i det vattnet, men jag skulle ju ändå vilja ta reda på varför det hoppar på det viset. Cirkulerar vattnet ordentligt så att det blandas riktigt eller kan det finnas fickor av vatten med starkt avvikande värden efter att du tillsatt kemikalier ? Men som sagt, testa med annat mätset så vet du om mätningen eller vattnet är det verkliga problemet. Alkalinitetens variation är inget onormalt, den storheten är mindre viktig och dessutom svårare att mäta exakt.