Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Angående terasspool kontra SPA-bad och pool – jag är inte rätt person att uttala mig om detta (vet inte ens hur stor en terasspool normalt är). Låter ju visst rimligt att terasspoolen kan vara mest ekonomisk (egentligen minst kostnadskrävande) men är väl stor skillnad att använda! Poolen kan du simma i, och spabadet ger härlig massage för kroppen.Jag är ny här på forumet, men har läst här lite från och till under hösten. Skaffade spabad (Svenska Bad Fjorden) tidigt i höstas. Installation och igångsättning gick bra, och vi njuter av badet två gånger per vecka.Så en fråga som i någon mån anknyter till tråden, dvs vattenkemiproblem.pH stiger gärna till över 8, jag sänker med pH minus (natriumvätesulfat), men då faller också alkaliniteten (framgår också av att pH-minus och alkalinitet-minus är samma verksamma substans) . Varje vecka likadant.Ska jag hålla på och justera upp alkaliniteten till minst 90 ppm med natriumvätekarbonat varje vecka? Gissar att det då går åt än mer NaHSO4 än om jag struntar i att alkan går ner till 70 ppm?När jag ändå håller på så vill jag fråga om kolsyra (egentligen koldioxid) skulle kunna vara ett bra alternativ för pH-justering neråt. Läste visserligen i en annan tråd på forumet att CO2 skulle höja pH, men det gissar jag är en felskrivning. CO2 används i pappersindustrin som alternativ till svavelsyra för pH-sänkning. Jag tänker att med CO2 för pH-sänkning så sänks kanske inte alkaliniteten (lika mycket), dessutom bygger jag då inte upp en massa ppm med natriumsulfat i mitt badvatten. Men natriumsulfat i badvattnet kanske inte är någon som hest nackdel? Tacksam för kommentar kring detta.PSi en annan tråd nyligen diskuterades det låga antalet inlägg i forumet. Kan det ha något att göra med den omfattande verifieringsproceduren för inlägg?Hej,Du har inte en kaklad eller omålad pool/spa. Då blir alkalinitet ointressant. Kan ha viss betydelse för vissa mätningar. Enligt mig hellre det än ett vatten som åker jojo. Alkalinitet ska inte förknippas med vattnets buffrande förmåga att motstå pH-ändringar utan bara att motstå pH-sänkning. Det är inget man vill ha om man har en anläggning som kommer att höja vattnets pH.Så du har helt rätt i det du gissar på. I ditt fall kommer hög alkalinitet bara öka kemikalieanvändningen. Jag tycker att alkalinitet är ett sådant råd som kanske bör tas bort. Ställer bara till det för ägare till pool/spa.Din anläggning med brom fungerar exakt lika som en anläggning med klor. Ända skillnaden är att det sitter brom på molekylen (hypobromsyra) eller på jonen hypobromit. Har man brom som desinfektion blir pH ganska ointressant eftersom desinfektionen är lika bra inom ett stort pH-intervall i sammanhanget. Tyvärr mycket, mycket sämre än klor som desinfektion. Klors nackdel är att desinfektionen ligger i ett snävt pH-intervall. Här blir alla värden lite lustiga angående bad med råd och rekommendationer? Verkar ha sitt ursprung i kaklad pool med klor som desinfektion?Lite därför jag brukar tjata om råd och riktlinjer. Vidare kemikaliers samverkan, motverkan och dynamik. I ett slutet system tror jag inte på koldioxid för att sänka pH. En av anledningarna är gasens löslighet i vatten. Vidare bildar koldioxid i vatten kolsyra som i sin tur bildar vätekarbonat (alkalinitet). Den kommer motverka vidare pH-sänkning.Funkar troligen bra i början? Vidare borde någon på forumet skrivit om hur bra detta är?Roger