Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är tämligen säker på att slangen varit vatten/isfylld och tyngden fått plasten att spricka. Tömmer du slangar på vatten vid stängning? Är slangen klamrad så den inte belastar bräddavloppet?
Svårt att se på bilderna, men är det uppfyllt med makadam så att slangen täcks av materialet?Jag skulle försöka frilägga undersidan och tvätta båda sidor men förtunning.Det rengör plasten och gör den lite klibbig, torka torrt med trasa, och använd sedan Casco Aqua tät, vit.https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar/casco-aquatat-40ml-2.htmlJag reparerade grannens lamphållare med det för 3 år sedan och det håller ännu tätt.Jag tror poolfirman har rätt, du har haft vatten i skimmern.Men jag kan självklart ha fel.Vi låter vår pool frysa full med vatten, men har frysskyddsflaska nedskruvad i utloppshålet, och resten av skimmern fullproppad med PET-flaskor.Det har fungerat i många år nu.
Omöjligt att svara på, har du inte kilat fast frigoliten så flyter den ju upp, jag proppar skimmern full med PET-flaskor, lägger på locket, och sedan får pooltäckningen ligga på locket så det inte skall kunna lyfta om flaskorna vill flyta upp.Var det 5 cm under kanten på skimmern även när du tog bort vintertäckningen?Det är ju primärt vad som avgöra om den kan ha varit så mycket vatten i skimmern att det frusit.Andra saker som kan påverka är ju om vattnet i slangen kan ha frusit, då växer volymen med 10% och det kan ha tryckt upp vatten i skimmern i så fall.Det är oerhört svårt att veta vad som hänt utan att känna till anläggningen mer exakt, men det är i alla fall mycket ovanligt att "slangen brutit sönder skimmern" - inget som jag kan påminna mig ha läst om i forumet.Frysskador är däremot något som drabbat en rätt stor andel av poolägarna, kanske mer ju längre norrut man bor.