Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Is Calcium Level Important in Vinyl Pools?In a vinyl liner pool there is no need for calcium, though high levels can still cause problems, mostly from the scaling of calcium carbonate.
For every 10 ppm Free Chlorine (FC) added by Trichlor, it also increases Cyanuric Acid (CYA) by 6 ppm.For every 10 ppm FC added by Dichlor, it also increases CYA by 9 ppm.For every 10 ppm FC added by Cal-Hypo, it also increases Calcium Hardness (CH) by at least 7 ppmTo reduce your CYA you have to do a partial drain and refill
Fick hem ett Ca-test idag. Testade mot kranvattnet det verkar stämma mot vattenverkets rapport (35 ppm) och tog ett i poolen som också verkar ok. Något högre poolen men ungefär samma vilket är naturligt. Nu hoppas jag att Roger. kan komma med input. Eftersom att jag i stort sett bara kommer använda kalciumhypoklorit (pga. att jag inte vill öka cya), kommer jag behöva oroa mig för att kalciumhårdheten slår i taket?Sett en tabell som nämner att For every 10 ppm FC added by Cal-Hypo, it also increases Calcium Hardness (CH) by at least 7 ppm.Länk
Jag vet inte heller, men det skulle vara bra att få detta klargjort, onödigt att lägga ut pengarna på något som inte behövs.Har kanske Roger något att tillföra i denna fråga?Samma gäller för SPA-bad också.Den som installerade vårt SPA var i alla fall noga med kalciumhårdheten, om det bara var för att hans testkit mätte den, eller om det finns skäl att ha rätt nivåer framgick aldrig.Kanske gjorde han det baserat på okunskap?
För pool så är det nog bra att hålla sig från kalcium om man har saltklorinator, det är kalcium som ger påväxt på plattorna i elektrolyscellen och sen släpper vid polvändning.Då får man små vita flagor i poolen. Inte alls skoj och inte direkt lätta att bli av med heller. Jag har provat...