Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Rickard,Den doseringsflottör som jag använder är från Delphin Spa (helblå) och ser ut så här: https://vattenbutiken.se/sv/doseringsflottor-for-spabad?gclid=EAIaIQobChMI0bDboZyu9QIVz-R3Ch1PnADtEAQYAyABEgL6uvD_BwEJag har använt den hela tiden och tycker att den ger ett jämt utflöde. Jag brukar ha flottören på nivå 1 eller 1,5 och det ger ett utflöde på ca 1,8 gram brom per dag vilket ger en bromnivå på ca 3 om vattnet är 38 grader (och en nivå på ca 6 om temperaturen är sänkt till 27 grader). Jag använder bromtabletter från Folkpool. Anledningen till att jag inte angav nivåerna i rekommendationen ovan är att olika fabrikat på tabletter upplöses olika fort och det fanns en fara i att nybörjare fokuserar på nivån på doseringsflottören istället för på bromnivån i vattnet (som ju är det viktiga). Tack Urban för den poängen!Jag bytte från klor till brom för att slippa byta vatten så ofta så ditt antagande stämmer att det i grund och botten var höga CYA-värden som ställde till det. Började då läsa på amerikanska forum och kom fram till att jag borde prova brom. I USA verkar principen att klor ska man ha i pool och brom ska man ha i spa. Min lokala spa-handlare var dock skeptisk och hade ingen kund som använde brom (det här var visserligen 2015 - senare konverterade även handlaren till brom i sitt spa). Bonus i sammanhanget var att brom luktade betydligt bättre. Fritt klor luktar visserligen fräscht men bundet klor luktar riktigt illa. Med brom luktade det mindre och bättre och jag har aldrig känt att det skulle vara någon skillnad på lukten avseende fritt brom jämfört med bundet brom (inom brom brukar man normalt inte skilja på bundet och fritt). Hur något luktar är visserligen subjektivt och en fråga om personliga preferenser. En annan sak som är svårt att testa som privatperson är hur mycket fortare klor (jämfört med brom) förkortar livet på locket. Bytte nyss lock och det kostade över 9 000 kr. Jag har läst att klor är mer skadligt för locket men inte hur stor skillnaden är (jämfört med brom). Tappar locket i livslängd med 3%, 30% eller 60% (eller inte alls)? Även om locket ”bara” tappar 1 års livslängd med klor (jämfört med brom) så innebär det i praktiken att klor är mycket dyrare eftersom den totala bromkostanden för mig ligger på ca 200 kr/år (en burk bromtabletter räcker i 19 månader för mig). Att klor är effektivare än brom verkar vara oomtvistat men kloret är också lite kinkigt i och med att det kräver stabilt pH. Jag skulle tex inte vilja köpa sommardäck som är bäst i test under optimala förhållanden, torr asfalt mellan 20-25 grader varmt, men som inte är att lita på när det är våt vägbana, grusväg, varmt eller kallt. Då väljer jag hellre ett sommardäck som fungerar bra även när förhållandena inte är optimala. Enligt min mening är det viktigare att det fungerar när förhållandena inte är optimala. På torr asfalt är det ändå som lättast att avvärja en olycka.Så även om jag är skeptisk till klor i spa så är jag ju till naturen en person som är intresserad av att testa olika metoder så är jag även beredd att testa klor en gång till. Men det förutsätter nästan att det finns klorpuckar/tabs utan CYA som man kan ha i en doseringsflottör. Om du har något förslag på lösning får du gärna meddela mig. Läste om tempo sticks som du tipsade om men de verkar endast fungera för pool. De skulle sannolikt överdosera i ett spa. Eller kan det lösas på något finurligt sätt? Har du provat brom i ditt spa - och i så fall varför bytte du tillbaka till klor? Jag gick från klor till brom och såg enbart fördelar men skulle gärna höra om dina erfarenheter om du gjort motsatt resa från brom till klor. Även om du inte testat båda så är jag nyfiken på att höra om någon annan bytt från brom till klor - och i så fall varför?Intressant att du skriver att du sköter filtren dåligt och haft samma filter i 10 år. Troligen är du/ni välduschade innan ni badar. När jag skaffade spa så fick jag uppfattningen att regelbunden filtertvätt och att köpa nya filter varje år var det viktigaste av allt. Det har jag haft anledning att ifrågasätta. Tvättar du aldrig filtren med filtertvätt? Vattenbyte och filtertvätt är de mest tidskrävande underhållet. Vattenbyte har jag minimerat till mindre än 1 gång per år (sist gick det 16 månader) men filtertvätt gör jag fortfarande regelbundet. Kanske för ofta? Jag har hört om de som haft tonårsfest med hudkrämer, smink och brun utan sol som gjort att filtren inte gick att rengöra oavsett metod. Så renlighet övertrumfar trots allt regelbunden filtertvätt.