Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hmm, rening bara när solen ger tillräckligt med ström.Det låter som upplagt för en sörja när man kommer till stugan.Dessutom, om det är på en stuga som kanske inte besöks på några veckor så kommer man att behöva ha en kloreringsanläggning, hur mycket ström drar en sådan?Förmodligen XX watt även om pumparna stor still.
Hmm, jag kan inte lämna poolen utan kontroll i en vecka utan att vattnet blir dåligt, så jag förstår faktiskt inte riktigt hur ni tänker att det skall fungera i en pool där vare sig cirkulation eller klorering kan ske löpande eller med någon nämnvärd kontroll.Automatisk klorering finns väl knappast heller som drivs av 12V, så då måste en inverter till.Rejält med solceller, batterier för att få någon form av kontinuitet på driften, och så inverter och automatisk klor/PH-reglering gör att kostnaderna blir enorma - men visst, om detta är ett projekt som kan få kosta några hundra tusen så kanske det inte är omöjligt - det hade varit bra att få lite mer info från frågeställaren om det är ett lågbudgetprojekt, eller om det får kosta hur mycket som helst.Solceller 12V utan batteribank har jag aldrig hört talas om, menar du Erica att all energi skall värmas bort i någon form av spänningsregulator så snart överskott uppstår?När det gäller reningen.Visst, räknar man med en vattentemp på ca 20 grader så händer ju inte så hemskt mycket i vattnet, men ska dom bada vill dom ju troligen ha varmare än så...Jag vidhåller att en vedeldad badtunna som fylls och töms varje helg eller vecka när man åker därifrån troligen kommer att ge mindre bekymmer med algbildning och svårigheter att rena vattnet så att det blir användbart inom rimlig tid.För det krävs dock tillgång till skapligt rent vatten i tillräcklig mängd.