Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svar och tips.Ska höja upp Ca värdet som föreslås. pH är jag rätt säker på har hållit sig OK då jag kontrollmätt var o varannan dag med mätinstrument, inte bara sticka, så det tycks minimastern fixa. Är ingen kemist men redoxelektroden mäter så vitt jag förstår vattnets ledningsförmåga ( konduktivitet) dvs hur mkt joner som finns lösta. Har läst på litet och framkommer att havsvatten och kalkrika sjöar har en hög konduktivitet så brist på kalk kan ju bidra till mätfel. Om det nu är Ca2+ som saknas skulle det ju ev kunna vara en orsak att Minimastern vill tillsätta mer klor i form av natriumhypoklorid än vad det ska vara för att höja fria joner i vattnet. Eller? Lutar nog också mer att redoxelektroden inte klarar av mätningen. Tyvärr kan jag inte se förrän nästa vår om det går få fungera så det är frusterande ha lagt ett antal tusenlappar fn till bara krångel. /PeterHej,Din redoxsensor mäter potential. Vilket praktiskt betyder hur bra ditt desinfektionsmedel fungerar.Detta i en perfekt värld med bara klor och vatten. Tyvärr påverkar mycket annat detta redoxvärde också. Lätt att bli lurad av detta värde om man inte känner sitt vatten eller är van.Fritt klor är klorgas (inte i ditt vatten), hypokloritsyra och hypoklorit. När du mäter ditt fria klor så mäter den det två senaste. Detta via instrument.Om pH är 7.5 finns lika mycket av dessa. Hypokloritsyra och hypoklorit.Här är ett av klors problem som desinfektionsmedel. Högre pH ger mer av hypoklorit. Har mycket lägre värde med redox.Lägre pH ger ett högt redoxvärde.Vidare bundet klor ligger på det lägre värdet som hypoklorit. Så pH påverkar redoxvärdet ganska mycket.I en perfekt värld är redoxmätning bättre än fritt klormätning. Tyvärr är det sällan så i ett badvatten.Man kanske har i förebyggande algmedel som finns i puckar osv. Därför påstår jag att fritt klor och pH är bättre än redox med pH.Konduktivitet och redox är tyvärr inte samma sak. De mäter helt olika saker.Redox är oxidationsförmåga. Ska spegla desinfektionsförmåga.Konduktivitet är ledningsförmåga och speglar antalet joner i vattnet. Kan vara intressant om man har klorinator eller inte. Om inte är hög konduktivitet på gammalt vatten som bör spädas med nytt.Skrev om selektiva sensorer. De mäter bara det som de avser att göra. De har ett fint membran som bara tillåter vissa joner.Oavsett om man har automatik kan en tillfällig chock med mer klor lösa eventuella problem.Dessa sensorer brukar ligga på 20000kr +.Oavsett vilka värden sensorer mäter förändras ständigt dess noggrannhet. Har att göra med vattnet.Bildas beläggningar och/eller koncentrationer av olika joner kan hamna i sensorn.Personligen tycker jag det är bättre att direkt mäta klorhalt än indirekt med redox.En minimaster är prisvärd och gör sitt jobb. Men den som mycket annat är inte perfekt.Priset för att få denna procedur mot perfekt kostar mycket, mycket mer än en minimaster.Skillnaden mellan automatik och köra manuellt är; Oftast enkelt med automatik. Får man problem blir dessa oftast svårare att lösa.Tillbaka till ditt problem. Matar in för mycket klor.Högt pH?Mycket bundet klor?Fel på pH? (troligen inte enligt dina mätningar)Kopparsulfat i vattnet?Redox? Kanske?Men hade nog gjort så att jag haft en klorsensor istället för en redox.Med vänlig hälsningRoger