Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Totalt klor = Fritt klor + bundet klor (kloraminer).Det bundna kloret / kloraminer bildas som en restprodukt när kloret verkar. Det har otrevliga egenskaper, bl.a. är det mestadels det bundna kloret som orsakar klorlukten. Man vill hålla det så lågt som möjligt, gärna under 0,5.Så när din manual säger Totalt klor Max 2,0 så är det lite missvisande, det kan man ju få med Fritt klor 2,0 och bundet klor 0 vilket vore helt ok. Manualen borde istället sätta gränsvärden på Fritt klor och Bundet klor.Om dina mätvärden stämmer så har du bundet klor >2, vilket är för högt. Det borde lukta mycket klor om vattnet?Man kan minska det bundna kloret genom att tillsätta mycket nytt klor (chockklorering), gärna i kombination med att lufta spabadet så klorresterna kan gå ut i luften. Solljus hjälper också. Att byta ditt vatten funkar förstås, men jag tycker inte det borde behövas. Själv har jag precis börjat med spa i sommar (hade pool förut), har inte bytt vatten än. Jag har lite mer bundet klor än jag hade väntat mig, och som är svårt att få bort. Möjligen kan det vara så precis i uppstarten när spabadet är nytt, med rester från tillverkningen i rör etc . Därför kanske bra att någon annan mer erfaren av spabad ger dig råd också.
Jag har svårt att se att några teskedar klor skall ge så höga CYA-halter att det skall börja blockera redan efter ett par dar, normalt tar det någon månad av klorerande innan vattenproblemen börjar uppenbara sig, jag är nästan säker på att det bara har klorerats för lite sett till att man satt i nytt vatten, dessutom badat mycket, vilket innebär att badet stått öppet mycket, och med låg CYA så tar solen bort det fria kloret rätt snabbt."1 tsk" är ett vanligt råd, men får oss får vi mer jobba med matskedar för att det skall fungera bra.Vi kör med ca 1 matsked 2-3 gånger i veckan, och en halv efter bad.Försöker hålla fritt klor på ca 1-3 ppm (Det blir högre just efter 1 msk) större delen av tiden, helst runt 3.0 - för oss har det visat sig fungera bra.Efter ca 3 månader blir det svårare att hålla vattnet fräscht, troligen p.g.a. hög CYA.