Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du kan ha en mätning som visar 9ppm fritt klor som inte är det i verkligheten. Det är här 7,5%-metoden kommer in.89%CYA betyder att nollnivån för klor är 6,7ppm. Vilket skulle betyda att verklig nivå på fritt klor är 9-6,7=2,3ppm. Vilket alla skulle bada i.Detta är teoretiska beräkningar som kommer från 12 sammankopplade jämviktsberäkningar. Men de vägleder om sanningen om fritt klor och desinfektion i vattnet.
Stabiliserande klor sänker pH om vattnet är rent. Har kloret något att reagera med så minskar inte pH lika mycket. Kan bero på badande eller mikroorganismer.Alltså sjunker inte pH med dessa klor så finns det något i vattnet som kloret reagerar med.Ostabiliserande klor ökar först pH. Är vattnet rent återgår pH till det som var innan tillsats av klor.Samma resonemang här men tvärt om med pH.
Reagerar däremot underklorsyrligheten med något så kommer den inte bidra till en pH-sänkning.
https://aquamagazine.com/features/the-great-cyanurate-debate.htmlRogerMåste ge en kommentar om denna artikel. Läs gärna och begrunda.Richard och Robert är bland de största på området i USA. Kände mig själv liten och obetydlig när jag hade dialoger med Richard. Dessa två storheter lyfter ett problem och visar detta med teoretiska beräkningar som stämmer.Handlar om hur CYA påverkar hur mycket som är fritt klor utifrån DPD-mätning.Hansen kommer in med kommentarer om att det inte går att lita på dessa och det finns inga riktiga studier som bekräftar teorierna. Som vanligt i dessa diskussioner så har Hansen ett annat intresse än Robert/Richard. Ändå är året 2019.Alla som har ORP som mäter desinfektionsförmågan vet hur svårt det kan vara att få upp ORP-värdet när CYA är närvarande.Vidare alla artiklar, studier och rapporter som visar linjära samband på hur CYA ökar tiden för kloret som desinfektionsmedel.Nu kanske jag låter negativ om CYA. Inte min mening. CYA behövs i öppna pooler som doseras manuellt. Vidare kan det vara en fördel att ha en viss mängd i spabad. Problemet är skenande halter av CYA och man ligger fortfarande kvar på låga klornivåer enligt DPD.Med vänlig hälsningRoger/quote]
Den tredje är tyvärr fel. Vilket är uppenbart? Om den reaktionen skulle vara verklig så skulle inte bundet klor bildas av våra klorprodukter.Det skulle/bör stå;NH3 + HOCl ->NH2Cl + H2OAmmoniak + hypokloritsyra/underklorsyra bildar monokloramin och vatten.