Äntligen!!!!!
Nu har vi grävt klart poolhålet, 7,5 x 4,4 meter och 1,7 djupt - för hand!!! Puh, suck och stön. Än så länge har vi kört 217 skottkärror till tippen och det är säkert tre ggr så mycket fyllnadsmassa kvar. Tänk, gräva i det gyttjekladd som har varit. Tungt så in i bomben!
Problemet är nu bara att vi har hittat:
- oljeledning
- oljetank med tillhörande rostiga ledningar
- berg
Tyvärr ingen guldskatt......
Oljeledningen tillhör ett bolag i Enskede som har försett alla radhus i området med olja, men som tyvärr (för deras skull) inte har servitut att ha ledningen på min mark. Så den får de flytta på eller så kapar jag av den (eller rättare sagt rörmokaren får göra det.).
Oljetanken är fornhistorisk och placerades på baksidan av huset i samband med att huset byggdes -62. Den är inte i bruk och fylld med sand så där är det bara att kapa toppen så är det löst. Tillhörande rören hoppas jag är kapade vid husväggen i samband med dräneringen på 80-talet (annars ligger jag illa till, när jag kapar dem och det rinner in dräneringsvatten mot väggen....*blupp*
Såå.... kvar är bergeländet.
Vi bor på en sluttningstomt och vi vill karva bort delar av berget (det upptar ca 1/5 del av poolytan). Vi tänkte använda oss av vattenspräckning, dvs när man spräcker sten med vattentryck. Det ger ju snabbare effekt än snigeldynamit (som tar 24 h på sig att expandera) och vanlig sprängning som är himla dyrt och kräver besiktning före/efter sprängning av alla fastigheter inom 250m avstånd samt sprängtillstånd från polisen.
Är det någon som har erfarenhet av vattenspräckning?
Tar tacksamt emot alla tips!
Nu är vi ju sååå nära, vill bara få bort det sista och så i med poolen.