Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min pool har fått spader.Allt har fungerat i 10 år men i år försvinner kloret på bara en natt. Mäter med både sticka, Pahlens Aqutatest 10 och vätska. Har på senare tid använt tyska grönmärkta DPD1 till Aquatest men köpte nu original Lovibond DPD 1. Men de mäter lågt mestadels bara lo(under 0.05) Klornivån har varit låg trots tillsats av 25 gram klor/dag och puck. Beslutade mig för att dels kalibrera och dels chockklorera med ett halv kilo och testa efter en timme. Vätsketest(2 olika fabrikat med DPD och lösning, visade cirka 1,0. Gröna DPD1 över 2,0, Lovibond original 0.87. Men efter en timme var Lovibond nere i 0,05 och de tyska nere i 0.73. Vätskeproven visade svagare rödfärg.Detta trots 1,5 veckopuck i skimmern.Ett dygn efteråt mätte jag igen. Lovibond Lo dvs under 0,05. De tyska DPD 0,39. Vätskorna svag rödfärgning. Vart tog ett halvt kilo klor vägen?? Har mätt PH ikväll med alla testmetoderna.7.57 Cyanursyra 0,19. Totalt klor Lo(under 0,05) !!!Temp i poolen +28.Så vart tar kloret vägen??? Borde inte klorvärdet ramla ned till normala som puckarna skall ge? Tacksam för alla tips...
Hur är ph-värdet? Jag hade för högt ph och fick liknade effekt. Sänkte ph:t utan att tillsätta klor, då ökade klorhalten.Det som jag tyckte var konstigast i mitt fall var att jag fyller i vatten från egen brunn. Detta är surt, så i mina ögon borde jag haft för lågt ph istället för att vara för högt.