CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grumligt vatten - Ska jag chocka igen eller flocka?  (läst 774 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bitbone

Grumligt vatten - Ska jag chocka igen eller flocka?
« skrivet: juni 21, 2021, 17:18:11:11 »
Mycket badande och ouppmärksam ägare ledde till att klorvärdet sjönk lite för lågt. ORP gick från 740 mV ner till 400mV under loppet av 5 dagar innan jag insåg vad som hände. Vid det här laget var poolen svagt grumlig och disig. Chockklorerade 3.5 - 4dl granulat till vår 40kubik pool på kvällen. ORP steg under natten för att idag stabilisera sig kring 700mV. Körde lite pH höj samtidigt då pH låg kring 7.1. Dock väldigt lite. Motsvarande mängd som skulle höja vår pool med knapt 0.1 enheter. Mest därför att jag haft dålig erfarenhet av detta tidigare där pH plus eller minus har gett alldeles för stora utslag.

Idag: Poolen är fortfarande disig och grumlig.
ORP som sagt stabiliserat kring 700mV.
Fritt klor: 3.5
Totalt klor: (vet ej då jag saknar tabletter men kommer med posten snart).
pH: 7.9 (!) --- kanske var dumt att chockklorera + köra ph höj men jag körde verkligen jättelite. pH är dock sakta på väg neråt enligt graf i Blue Connect.
Alka: 82
Cya: 52

Min enkla fråga är. Hur får jag en klar pool? Bör jag chocka igen? ORP:en nådde "bara" upp till 705mV som högst vid chockandet. Antagligen då utgångsläget var otroligt lågt kring 400mV. Men vad händer med fritt klor då som redan är 3.5 just nu? Eller bör jag köra med flockning istället?

Hjälp mig tack! :'(

Poolgiganten

Utloggad bitbone

SV: Grumligt vatten - Ska jag chocka igen eller flocka?
« Svar #1 skrivet: juni 21, 2021, 20:41:53:53 »
Jag var nog bara lite otålig. Nu på kvällen har det grumliga försvunnit så jag antar att kloret har fått gjort sitt under dagen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grumligt vatten - Ska jag chocka igen eller flocka?
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2021, 10:10:09:09 »
Jo, är det bara lätt grumligt kan det klarna på en dag, är det sämre kan det ta upp till 3 dagar och kanske ännu mer chockklor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag