Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Omröstning

Vad har ni för poolsarg?

TrÀ
8 (57.1%)
Sten
3 (21.4%)
Plast
0 (0%)
Annat
3 (21.4%)

Antal personer som röstat: 14

Författare Ämne: Lakrits pool-bygge har startat  (lĂ€st 14547 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Lakrits

• Kan lite mer
  • Stad/land: Södra Sverige
  • Antal inlĂ€gg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Poolen Ă€r igĂ„ng, Ă€ntligen
    • Visa profil
Lakrits pool-bygge har startat
« skrivet: juni 10, 2007, 19:55:22:22 »
Hej
Vi har nu Àntligen grÀvt klart för vÄr pool. Vi har tillgÄng till traktorgrÀvare men kunde inte anvÀnda oss av den eftersom vi inte kommer in pÄ tomten mer Àn via förrÄdet. :( SÄ det blev till att ta fram spadarna och grÀva för hand. Gropen Àr nu klar och vi har spikat ihop ramen till betongplattan. Det ska bli en 3x6 meters Leca-pool med liner. Vi funderar nu pÄ om man ska isolera bottenplattan. Vissa sÀljare vi talat med sÀger att det Àr bortkastade pengar. Vad tycker Ni?
                                                    /Lakrits
Har 3x6 meter pool med carrara-liner och jetswim. Snart fÀrdig.

Utloggad aromata

SV: Lakrits pool-bygge har startat
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2007, 20:46:54:54 »
Jag tror att det Àr överkurs att isolera en grÀvd pool. (VÀrme-)trögheten i betongen och marken gör att besparingen bli mikroskopisk. NÀr vi talar pool talar vi lÄgtemperatursystem. För att du ska förlora energi mÄste det ske en kontinuerlig borttransport av vÀrme och denna borttransport sker vÀldigt lÄngsamt i en grÀvd pool. Dessutom har du det kallaste vattnet pÄ botten.

Med en ovanjordspool Àr det annorlunda. HÀr har du snabbare borttransport med den lÀttrörliga luften.

.... tycker jag.

Utloggad Waka

« Svar #2 skrivet: juni 10, 2007, 21:42:50:50 »

Tjena Lakrits,

SpÀnnande, stÄr sjÀlv i planeringsfasen, skall bli spÀnnande att följa ditt bygge..
LÀgg gÀrna ut bilder sÄ man kan följa...

Lycka till!

/Waka

Utloggad utopiazz

« Svar #3 skrivet: juni 11, 2007, 11:12:52:52 »
Hej
Vi har nu Àntligen grÀvt klart för vÄr pool. Vi har tillgÄng till traktorgrÀvare men kunde inte anvÀnda oss av den eftersom vi inte kommer in pÄ tomten mer Àn via förrÄdet. :( SÄ det blev till att ta fram spadarna och grÀva för hand. Gropen Àr nu klar och vi har spikat ihop ramen till betongplattan. Det ska bli en 3x6 meters Leca-pool med liner. Vi funderar nu pÄ om man ska isolera bottenplattan. Vissa sÀljare vi talat med sÀger att det Àr bortkastade pengar. Vad tycker Ni?
                                                    /Lakrits

Se till att isolera redan frÄn början. Det Àr en liten extrautgift som betalar sig pÄ ett par Är. Att göra det i efterhand Àr ju inte lÀtt

Jag tror att det Àr överkurs att isolera en grÀvd pool. (VÀrme-)trögheten i betongen och marken gör att besparingen bli mikroskopisk. NÀr vi talar pool talar vi lÄgtemperatursystem. För att du ska förlora energi mÄste det ske en kontinuerlig borttransport av vÀrme och denna borttransport sker vÀldigt lÄngsamt i en grÀvd pool. Dessutom har du det kallaste vattnet pÄ botten.

Med en ovanjordspool Àr det annorlunda. HÀr har du snabbare borttransport med den lÀttrörliga luften.

.... tycker jag.

Med det resonemanget borde man ju inte heller isolera bottenplattor i hus.

Utloggad aromata

« Svar #4 skrivet: juni 11, 2007, 11:46:09:09 »
Med det resonemanget borde man ju inte heller isolera bottenplattor i hus.

Kanske en viss skillnad. Med ett hus kan du fördela kostnaden pÄ kanske hundra Är. Dessutom har du krav pÄ komfort i ett hus som du rimligen inte kan ha pÄ en pool som du bara anvÀnder nÄgra sommarmÄnader. Merkostnaden med isolerad bottenplatta Àr försumbar jÀmfört med totalkostnaden för hela husbygget.

Om du fick vÀlja mellan att isolera vÀggarna eller golvet pÄ ett hus tror jag att du valt vÀggarna. Kanske inte bara för att vÀggytan Àr större utan för att kyleffekten pÄ vÀggarna Àr sÄ mycket större, speciellt om det blÄser.

Jag sÀger inte att den som isolerar sin pool gör fel. Jag Àr bara inte alldeles övertygad om att skillnaden kan mÀrkas vare sig i vattnet eller i plÄnboken.

Utloggad utopiazz

« Svar #5 skrivet: juni 11, 2007, 12:59:37:37 »
Utan att ha ett exakt pris vad cellplast i kvalite S300 kostar sÄ kan jag gissa pÄ att det för en 6*3m pool kostar runt 4-5kkr extra att isolera botten. Sidorna klarar sig iofs utan isolering dÄ leca har hyfsat isolervÀrde i sig sÄ det rÀcker med att anvÀnda antingen platon eller fuktisol för drÀneringen. Om totalkostnaden för poolen ligger pÄ 100kkr tycker iaf inte jag att den extra utgiften för en isolerad botten Àr nÄgot att spara in pÄ. Den Àr ju dessutom omöjlig att göra i efterhand.

Vi har vÀl olika prioriteringar pÄ vad som Àr vÀrt att göra för att spara in pÄ energin

Utloggad matsa

• Kunnig
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlĂ€gg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2007, 22:51:58:58 »
Hej !
Jag tror inte att det Àr vÀrt pengarna att isolera botten !
Vi anvÀnde inte isolering i botten pÄ vÄran pool bara runt om och
Den Àr inte sÀmre pÄ att hÄlla vÀrmen Àn andra kompisars pooler som har isolering under ( givetvis finns det en mikroskopisk skillnad men inte mÀrkbar i verkligheten ).

Skulle jag bygga pool igen skulle jag garanterat inte isolera botten ( om jag inte kom över isoleringen gratis förstĂ„s  :D  ).

Tror nog att det Ă€r sĂ„ att bĂ€rlager  etc isolerar en del .
Men om man skulle gjuta en platta direkt pĂ„ lerjord sĂ„ kanske det blir nĂ„got sĂ€mre med isolerings förmĂ„gan under poolen  :-\

Men varför inte köpa solfĂ„ngare / vĂ€rmepump eller el till vĂ€rmepump för isolerings pengarna  O0

Eller kanske entrecote o pilsner o lite soppa till crossen för 4-6 tusen  ;D

8a 725x460x150 frĂ„n söderro gĂ„rd SolfĂ„ngare frĂ„n primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Lakrits

• Kan lite mer
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2007, 09:01:00:00 »
Hej igen
Det blev ingen isolering i bottenplattan. VÄrt grundvatten varierar vÀldigt sÄ det kommer nog att stÄ vatten runt plattan stora delar av Äret. Det visade sig dessutom att vi har en stenkista för stuprören precis sidan om poolgropen sÄ nÀr det regnar fylls det snabbt pÄ. Vi har gjort en tillfÀllig lösning dÀr vi pumpar ut vattnet pÄ gatan. Vet inte vart vi ska tömma det. Hur har ni andra gjort? Var tömmer ni ert vatten frÄn drÀnering och backspolning?
IgÄr började vi gjuta bottenplattan. Men gruset och stenen rÀckte inte sÄ vi har 1/3 kvar att gjuta. 2 timmar efter att vi var klara kom regnet, men plattan verkar ha klarat sig bra. SÄ nu blir det att skaffa mer material och sen ta den sista biten och hoppas pÄ bÀttre vÀder.
Hur slÀt mÄste bottenplattan vara, ska man slipa den eller lÀgger man bottenmatta som tÀcker det ojÀmna?
                                                                      / Lakrits
Försökte lÀgga in bilder men lyckades inte.

Utloggad aromata

« Svar #8 skrivet: juli 02, 2007, 11:46:44:44 »
NÀ, du behöver inte slipa den. Men det Àr viktigt att den Àr sÄ jÀmn som möjligt eftersom skit pÄ botten tenderar att samla sig i "hÄlorna" vilket inte ser sÄ snyggt ut.

Vi klÀdde vÀggar och botten med "cellplastmattor" pÄ nÄgra millimeters tjocklek (det gör kanske alla) för att skona linern och göra kanterna mjukare om man skulle glömma att poolen inte Àr 25 meter lÄng nÀr man simmar.

Utloggad Lakrits

• Kan lite mer
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juli 05, 2007, 12:41:38:38 »
Det bara regnar och regnar. :'( Vi pumpar dygnet runt i poolgropen. Just nu Àr vattnet i nivÄ med bottenplattan. Och vi som skulle mura vÀggarna till helgen. :(
                                                    /Lakrits

Svenska kvalitetspooler som hïżœller vad de lovar! 50 Ă„r av innovation och norrlĂ€ndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme