Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Klorgas bildas vid pH=4. Inte 7 som du skriver.
Har man 14 års erfarenhet bör man veta att veckopuckar aldrig leder till högre pH?De är pH-sänkande.
Klorblockering finns men inte klorlås.
90% som du skriver är tabelldata. Verkligheten är mycket lägre än vad du försöker beskriva.
Att sänka pH löser aldrig problemet med för hög CYA.
Eftersom jag har ganska känslig hy och en pp-pool försöker jag generellt hålla nere kloret.Efter att ha fyllt upp med ca 8 kubik nytt kranvatten (ca 30 kubik totalt i poolen efter påfyllnad) i poolen fick jag följande värde:pH 7,41Fritt klor 0,50 ppmTotalt klor 1.01 ppmCyanursyra 101 ppmAlkanitet 48 ppmDe ser ju helt ok ut förutom Cyanursyra och Alkanitet. Fria kloret kanske skulle vara lite högre men detta är utan att ha chokkloret. Bara lagt en Bayrol Veritab och kört cirkulation i ca 1 dygnBör jag vara orolig för Cyanursyra. JAg har ju inte värmt upp poolen än så jag skulle kunna tömma ner och fylla på men är det värt det?Eller ska jag bara köra denna säsong på ett klor utan Cyanursyra och backspola lite oftare?