Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skall du få det tätt så får det ju inte ligga sand emellan i själva genomgången. Hur är det filter inkopplat - med slangar eller med rör ? Har du slangar är nog enklaste sättet att koppla loss filtret, vända på det så att pluggen i fråga kommer uppåt och sedan försöka lossa lite och blåsa ut kvarvarande sand med tryckluft om du har. Sedan bör det gå att skruva tillbaka det hela igen. Har du en rörinstallation är det ju klart mera jobb om filtret måste tas loss, om du inte har kopplingar emellan som lätt går att dela.Det gäller ju också att vara varsam med hålkanten så det inte blir skador på själva filterbehållaren.
Tänkte jag skulle försöka mig på vinterstängning själv för första gången i år, leverantören fixade det förra året.Alla moment gick bra förutom ett: när jag tog av avtappningspluggen på sandfiltret åkte en liten gummiplugg inte med utan satt kvar och blockade. Jag förstod ingenting när vattnet inte rann ut och fick hjärnsläpp och vred ett halvt varv på hela dräneringspluggen och hörde/kände sanden när jag gjorde detta och avbröt. Vatten började också läcka ut bakom gängan...Drog åt den igen, men har en känsla av att sandtrycket gör att den inte kan tätas helt och hållet utan ytterligare åtgärder.Hur hade ni gjort? Dra åt lite till med en polygrip när jag är säker på att allt vatten runnit ut och sedan vänta in vårstarten för att se om det läcker?
Hej,Gummiringen/tätningen brukar sitta på en skruv. När du tömmer poolen och sandfiltret är det bara att låta vattnet rinna. Det är sällan det kommer sand denna väg. Sanden är så hårt packad i filtret.Skruvar själv ut hela pluggen.Tror inte du behöver fundera på att dra åt pluggen föränn 2021?Kommer det vatten är det bara att låta hela pluggen vara öppen.Vattnet ska ut oavsett om det kommer sand med.Köper du en ny bil får man ofta en lektion på 1h för bilens alla funktioner. Köper man en pool så verkar det inte vara så?Men det borde vara så.Roger
Hej,Sanden borde stanna kvar. Gör den inte det spelar det ingen roll. Vattnet ska ut.Avtappningspluggen sitter alltid längst ner på filtret.Oavsett skulle jag öppna skruven. Skulle lite sand spolas ut är det lätt att fylla på med ny.Roger