VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur tömmer man lättast en stålväggspool?  (läst 1969 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nina P

Hur tömmer man lättast en stålväggspool?
« skrivet: september 09, 2020, 11:08:55:55 »
Som frågan lyder  :)

Poolgiganten

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Hur tömmer man lättast en stålväggspool?
« Svar #1 skrivet: september 09, 2020, 12:42:00:00 »
Dränkpump?

Bertone_x19

  • Gäst
Bertone_x19
SV: Hur tömmer man lättast en stålväggspool?
« Svar #2 skrivet: september 09, 2020, 22:33:24:24 »
Sughävert, dvs slanga ur vattnet.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur tömmer man lättast en stålväggspool?
« Svar #3 skrivet: september 10, 2020, 08:51:15:15 »
Jag har en dränkbar pump från biltema, 299 kr, har just tömt vår pool och återfyller nu med fräscht vatten.
Kan du slanga bort vattnet är det ju annars ett bra alternativ, men det kräver ju att du kan ett naturligt fall på omkringliggande mark så du får den höjdskillnad som krävs.

Lägg i slangen i vattnet, dra andra ändan till en punkt som är lägre än poolbotten.
Spola sedan med t.ex. trädgårds-slangen genom den slang du skall använda som hävert tills den går full, sedan skall det sköta sig själv.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nina P

SV: Hur tömmer man lättast en stålväggspool?
« Svar #4 skrivet: september 23, 2020, 11:01:26:26 »
Tack snälla för svar :-)

Utloggad Nina P

SV: Hur tömmer man lättast en stålväggspool?
« Svar #5 skrivet: september 23, 2020, 11:03:45:45 »
Jag har en dränkbar pump från biltema, 299 kr, har just tömt vår pool och återfyller nu med fräscht vatten.
Kan du slanga bort vattnet är det ju annars ett bra alternativ, men det kräver ju att du kan ett naturligt fall på omkringliggande mark så du får den höjdskillnad som krävs.

Lägg i slangen i vattnet, dra andra ändan till en punkt som är lägre än poolbotten.
Spola sedan med t.ex. trädgårds-slangen genom den slang du skall använda som hävert tills den går full, sedan skall det sköta sig själv.

Tack för tips! En fråga, fyller du på med nytt vatten nu till vintern, eller avvaktar du med att fylla den helt till våren (lite vatten ska det väl vara för att inte poolen ska bli förstörd)?

Utloggad Eee

SV: Hur tömmer man lättast en stålväggspool?
« Svar #6 skrivet: september 23, 2020, 11:20:38:38 »
Jag läste ett tips tidigare år, det var att använda dammsugarslangen och hålla den i botten och sätta filtret på backspolning. Funkade fint för mig. Poolpumpen pumpar på ganska bra.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur tömmer man lättast en stålväggspool?
« Svar #7 skrivet: september 24, 2020, 07:04:29:29 »
Tack för tips! En fråga, fyller du på med nytt vatten nu till vintern, eller avvaktar du med att fylla den helt till våren (lite vatten ska det väl vara för att inte poolen ska bli förstörd)?

Vår pool är konstruerad på ett sätt som gör att vi MÅSTE låta den frysa full med vatten.
Anledningen är att lampan sitter så pass högt upp på väggen att lamphållaren fryser sönder om vi sänker nivån, t.ex. till en nivå under insprutarna - vilket är vanligt.

JAG anser personligen att man bör låta poolen vara fylld till brädden (I vårt fall rinner vattnet ur i skimmern, när nivån är ca 5 cm nedanför poolsargen).
Anledningen är att man när isen väl frusit ofta får ned mer vatten i poolen, regn, snösmältning o.s.v. och att isen då flyter upp och drar linern med sig.
Att många i norra sverige har en liner som "buktar ut" ovan vattenlinjen beror i stor utsträckning på detta.

Man kan undvika detta genom att ha en vintertäckning, men på våra breddgrader är det rätt ovanligt, den typen av konstruktion måste göras rätt rejäl för att hålla en meter snö.
I vår by tror jag att det är 1 pool av totalt 7 där man använder sig av vintertäckning över poolen.
VI låter vår pool frysa helt utan täckning, så allt regn och alla snö hamnar rakt ned i poolen.

För att undvika frysskador skruvar jag ned en frysskyddsflaska i skimmern, och proppar sedan ned tomma PET-flaskor tills den är fylld av flaskor, även "kanalen" mellan pool och skimmerkorg sätter jag 3 flaskor i.
Inloppen, samt in o utlopp för poolsolfångarna pluggas med plastpluggar.
Detta har fungerat helt perfekt för oss.

Anledningen att jag bytte vatten denna gång var att vi efter 3 år har fått för hög halt av CYA, ca 150 - vilket gjort att jag varit tvungen att klorera mer än jag tycker är skäligt för att hålla vattnet fräscht.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan