VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Råd inför vinterstängning  (läst 575 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

klagerstrom

  • Gäst
klagerstrom
Råd inför vinterstängning
« skrivet: augusti 27, 2020, 11:16:10:10 »
Tänkte be om tips och råd inför vinterstängningen av poolen och några idéer jag har men börjar först med att dra lite om min pool och förutsättningar.

Jag köpte ett hus där det stod en 3x6m pool som husets tidigare ägare byggt själv. Poolen var helt och hållet uppvärmd med ett solvärmesystem som han också hade byggt själv. Det bestod av 200m svart slang i en form av drivbänkar med glas samt 100m slang som ligger ingjutet i betongen som uteplatsen är gjuten i. Cirkulationen i solsystemet gick som ett sidospår kopplat på den vanliga cirkulationen. Jag har själv kompletterat uppvärmningssystemet med en Pahléns 9kW elvärmare och kopplat på en liten cirkulationspump på solslingan så att jag dels får upp lite bättre fart på det flödet samt att få möjligheten att slå av den stora pumpen när man vill ha helt tyst på uteplatsen men ändå kunna cirkulera vattnet i solsystemet som snabbt blir enormt varmt annars.

Nu till min tanke, istället för att tömma solfångarna på vatten inför vinterstängning som var ett lite halvjobbigt moment, att låta vattnet vara kvar och sen cirkulera med lill-pumpen (som drar typ 10W) med automatik på dagtid när solen är framme samt när utetemperaturen går under typ 1 grad. Dels borde väl vattnet hålla uppe tempen något bättre inför den kalla perioden med den lilla energi som solen ändå bör ge under vinterhalvåret och om en kall period sen kommer så borde väl cirkulationen göra att vattnet i slangarna inte fryser.

Är det något jag inte tänkt på själv i min idé? Och bör jag i så fall också köra på stora cirkulationen i någon kvart-halvtimma per dag också?

Poolgiganten

klagerstrom

  • Gäst
klagerstrom
SV: Råd inför vinterstängning
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2020, 12:29:53:53 »
Kan komplettera med att jag bor söder om Göteborg och att vinterstängning görs med två lager med isolerande cellplast och sen presenning över som isolerar poolen tillräckligt för att den så länge som poolen funnits (ca 8 år) inte fryst någon tidigare vinter så tempen i vattnet som ska cirkuleras, under de eventuella köldknäppar som kommer, bör ligga på minst 4-5 grader.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan