Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, det står i hans manual. Han nämner också att den går att bygga av flera material, däribland murblock och att man då också bygger dem på en murbruksbädd. Men tack för tipset, jag har gjort som du sa och stoppat blocket i en balja med vatten och mätt PH - det låg på 7,1 - och så mäter jag igen om några dagar. Det blir naturligtvis väldigt koncentrerat i baljan i förhållande block/vatten så vet inte riktigt om det blir rättvist? Vattnet vi använder är från en grundvattenbrunn. Men du menar att det bör gå att mäta redan efter några dagar?
Hej ! Jag läste igenom tråden, såg att det blivit en del djurliv i dammen/poolen.. vilket ju då förutsätter att den inte kloreras. Men kommer det på sikt inte då också att man får mera djurliv ? Fisk ? Änder ? De brukar ju söka sig till lämpliga platser. Ett problem kan ju bli om det kommer Kanadagäss, de förorenar ju rätt rejält ? Större vattendjur typ sälar,uttrar eller bävrar lär väl inte dyka upp om de inte finns naturligt i närområdet.
Hej igen!Vi tänkte om och byggde hela stödmuren av virke (al) istället. Ville inte bygga in ett problem. Det blev också väldigt fint. Har nu ett par frågor om vad man som dammbyggare kan förvänta sig i alger, om du vet som har lite erfarenhet.Vi fyllde dammen i vintras mest för att testa pumpar etc. Det kom alger efter ett tag, helt väntat, det fanns bara grus och sten, inga växter och cirkulationen hade vi då stängt av. Sen tömde vi och städade poolen för ett par veckor sen. Fyllde på vatten igen. Vi har planterat en del växter och fler är på gång. Nu börjar ett grönt lager lägga sig på gruset igen och detta hade jag förstås också räknat med. Men jag undrar ändå på ett ungefär hur lång tid det kan ta innan poolen hittar något slags balans och hur det brukar se ut med alger säsongsvis. Bifogar en bild på hur det hela blev innan den vattenfylldes helt.