CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygga av formplyfa  (läst 1294 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perni73

Bygga av formplyfa
« skrivet: juli 05, 2020, 15:02:49:49 »
Hej, ny träpoolsbyggare här  ::)

Har fått ett litet problem. Vi var inte så snabba med att köpa tryckimpregnerad plyfa, och den ska man köpa in själv när man köper Pahlens grundstomspaket, så nu finns det inte att få tag på i landet förrän i september/oktober

Funderar då på att ersätta dessa med formplyfa (ja, jag vet att det inte är optimalt, men vad ska man göra.) Tänker väldränerat och skydda överplasket med en gummiduk ut från trästommen över dräneringen.

Men till frågan. Vilken formplyfa är bäst? Vanlig, slitskydd eller lantbruksplyfa? Måste köpa i dimensionen 1500*3000, så det passar i poolpaketet som jag köpt (Pahlens grundstomme).

Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: Bygga av formplyfa
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2020, 09:02:18:18 »
En liner svettas en del vatten, upp till 20l per dygn har jag hört. Antagligen pga osmosen, men i vilket fall så ör det svårt att skydda plyfan.

Marinplyfa är det bästa jag kommer på, eller köp den billigaste och gör om det i höst..

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bygga av formplyfa
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2020, 10:56:51:51 »
Nu är jag ute på lite djup vatten, men jag tror att vissa av mina bekanta i byn har byggt med vad de kallar vattenfast plywood, brunröd till färgen.
Skivorna var 4 X 1.5 meter så det räckte precis med 6 skivor till deras 4 X 8 meter pooler.
De är nu ca 15 år gamla, kanske något är mer.

Uppdatering, pratades just med min Farbror som är av dessa hembyggare, han använda "Släpvagnsplywood" och det verkar hålla bra än så långe, drygt 15 år senare.
Han har inte ens behövt byta liner i poolen.
Men de där skivorna kostar ju en bra slant.
« Senast ändrad: juli 06, 2020, 11:03:53:53 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Perni73

SV: Bygga av formplyfa
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2020, 09:57:49:49 »
Yeay!  <sol>
Igår fick vi tag på tryckimpregnerad plyfa! Och även matta till botten...så nu har vi nästan allt hemma, så vi kan påbörja bygget!
Blir spännande veckor framöver....
Tack för era tips!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag