CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp! Hur fixar jag ORP-värdet??  (läst 15549 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pelena

Hjälp! Hur fixar jag ORP-värdet??
« skrivet: juli 05, 2020, 14:08:07:07 »
Jag har bara för ett par dagar sedan fått min pool byggd och igångsatt. Värmepumpen är inte installerad ännu. Blir till veckan. Jag har en BlueConnect och får felmeddelande att OCR-värdet gått ner drastiskt. Vad ska jag göra? Det regnar jättemycket i poolen då pooltaket inte hunnit installeras ännu. Är det klor jag ska ha i? Multipuckar? Lyckas inte bifoga någon bild, men värdet har gått från
750mV ner till 262 mV på bara några timmar igår.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hjälp! Hur fixar jag ORP-värdet??
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2020, 19:55:43:43 »
Multipuckar och veckopuckar kommer att generera cyanursyra. Detta sänker ORP-värdet drastiskt. Mer för varje puck.

Det är mycket som påverkar ORP-värdet (oxidations och reduktionsförmåga). Högt pH sänker ORP rejält.

Kolla manuellt pH och klor. Med ORP behöver man vid jämna mellanrum mäta pH och klor.
ORP är en indikation på vattnets desinfektion. Har man koll fungerar metoden bra.

Justera ev. pH. Vidare tillsätt kalciumhypoklorit (aktionchock om det är folkpool). Eller så åker du till ÖoB och köper deras klorin på 5l för 69kr.

Alltså du behöver kolla ditt pH och tillsätta klor. Dock inte puckar.

Det som är bra med dessa produkter som mäter ORP är att man blir medveten av CYA:s påverkan på desinfektionsförmågan.

Roger



Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Hjälp! Hur fixar jag ORP-värdet??
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2020, 14:05:32:32 »
Ska tilläggas att temperaturen även påverkar värde.
Men gör som Roger säger, börja med att mäta ditt pH så du är inom nivå och sen har du i klor. Ej multipuckar.

Eftersom du precis startat upp din pool kan det gå åt en del klor innan du får ordning på ditt vatten då det kan ta någon dag innan poolvattnet är helt rent och bra. Vidare om du inte har någon pooltäckning så käkar uv ljus klor vilket då gör att ditt orp värde sjunker.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hjälp! Hur fixar jag ORP-värdet??
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2020, 20:16:34:34 »
Ska tilläggas att temperaturen även påverkar värde.
Men gör som Roger säger, börja med att mäta ditt pH så du är inom nivå och sen har du i klor. Ej multipuckar.

Eftersom du precis startat upp din pool kan det gå åt en del klor innan du får ordning på ditt vatten då det kan ta någon dag innan poolvattnet är helt rent och bra. Vidare om du inte har någon pooltäckning så käkar uv ljus klor vilket då gör att ditt orp värde sjunker.

Som Oniell skriver påverkar även temperaturen ORP.
Dock inte lika mycket som CYA och pH.

Som fritt klor räknas klorgas, hypokloritsyra och hypoklorit.

Den första är inte aktuell i vattnen. De andra två beror på pH. Vid pH 7,4 är det lika mycket av de senaste två. Men Hypokloritsyra är nästan hundra ggr bättre som desinfektionsmedel. Alltså pH är avgörande för desinfektion då klor används. Lägre pH ger mer hypokoritsyra.

Tyvärr är jämvikten mellan hypokloritsyra och hypoklorit temperaturberoende. Högre temperatur innebär sämre desinfektion.

Tyvärr finns det fler parametrar som påverkar ORP.

Om du har ORP som mätmetod kan du inte köra med puckar. Vidare om du kör manuellt med klor kan det bara vara kalciumhypoklorit eller temposticks.

Det som påverkar ORP mest är fritt klor i form av hypokloritsyra. pH påverkar om det är hypokloritsyra eller hypoklorit. De har olika potential i ORP-mätaren. Hypokloritsyra har 50% högre potential än hypoklorit.

Naturligtvis som Oniell skriver försvinner det fria kloret mycket fort utan pooltäckning.

När kloret sönderfaller av solens UV-strålar kommer pH inte att öka.
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag