Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!I och med att de flesta leverantörer rekommenderar ett hårdhetsvärde i spabad på mellan 150-250 har jag nu justerat så jag ligger där (strax under 200).Därtill var jag helt säker på att pH- hela tiden har gett utfällningar/reaktioner på aluminium men inser nu att det lika gärna kan vara kloret/bromet i tablettform som reagerar med aluminiumet. Precis som någon tidigare nämnt.Jag kommer köra bromtabletterna fram till våren men funderar sen på att gå över till klor helt. Jag är väl inte helt sugen på att köra klorin som desinficering. Har egentligen inget emot att börja med diklortabletter då cya-värdet känns försumbart om man ändå byter vattnet säg 5-6 ggr per år (bad 2 ggr per vecka).Som det är nu verkar bromtabletterna göra ett rätt bra jobb. Jag har sänkt filtreringen till 2x3 h per dygn. Bromvärdet ligger kring 4 rätt stadigt. Går ner lite vid bad men rätt försumbart vad det verkar. Vill jag öka på bromet får jag fästa något snöre till doseringsflottören som gör att den ligger och guppar nära utloppet från pumpen. Då lär det lösas upp mer brom. Men nu behövs inget mer. Från desinficeringens håll är underhållet lite. Men jag behöver fortsatt jobba med pH- tills jag kommit ner i alkanivåer ytterligare (antar jag).Det största problemet som jag ser det är de ganska höga alkavärdena jag dras med och som tar lång tid att justera ner varje gång vattenbyte sker. Jag tror att jag nu ligger på 120 från att ha gått ner från nära 200. Fick nyss svar från ett vattenprov och kan då se att vattnet jag fyller poolen med har alka på 190 och hårdhet på 6,1.En annan fråga som dök upp:Om jag löser upp ett antal bromtabletter (som innehåller 27% diklor) i en hink som jag låter stå 4 dagar. Är det ett bättre sätt än att krossa tabletter och hälla i poolen direkt? Då får jag dras med rejäla värden länge. Eller ska jag hellre utnyttja kloret i tabletterna och se det som en chockning? Finns ju ingen större anledning att chocka separat med klor vid uppstart och därefter krossa bromtabletter för att få upp bromidbanken? Det blir ju kaka på kaka.