VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Centralventil vill inte sitta kvar efter byte till glaskross  (läst 799 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dr_rulle

Jag har bytte nyligen ut sanden i mitt poolfilter (Hayward S0210T) till glaskross.
Efter det bytet kan jag inte köra vattnet genom filtret utan att centralventilen skjuter av. Jag tror jag dragit åt spännringen betydligt hårdare än jag borde, så det borde inte vara problemet.
Kan jag ha monterat tillbaka någonting fel?

Poolgiganten

Utloggad Dr_rulle

SV: Centralventil vill inte sitta kvar efter byte till glaskross
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2020, 20:51:19:19 »
Jag märkte nu att även fast jag dragit åt klämringen så hårt jag kan så går det fortfarande att rucka lite fram och tillbaka på centralventilen och lyfta upp den.
Det står att man inte ska dra fast den för hårt. Kan det vara så att jag har knäckt centralventilen?
Jag försökte kolla efter sprickor men kan inte se något.

Utloggad Dr_rulle

SV: Centralventil vill inte sitta kvar efter byte till glaskross
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2020, 11:04:12:12 »
Jag har en ny teori  :)
Jag tror att när jag lossade på klämringen så var skruvarna typ dragna i botten. Eftersom den suttit så i 7 år, kan det göra att foten på centralventilen blivit lite ihoptryckt?
Så att trots att man egentligen inte ska behöva dra klämringen så hårt, så måste jag ändå göra det nu för att lyckas nypa fast centralventilen.
Dvs problemet är trots allt att jag inte dragit tillräckligt hårt.

Jag har lite svårt att dra åt skruvarna hårdare än jag gjort hittills (börjar slinta mot slutet). Är det någon som har något annat tips på vad jag kan göra eller är det bara att dra skruvarna i botten som gäller?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Centralventil vill inte sitta kvar efter byte till glaskross
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2020, 16:00:08:08 »
Vet inte hur det där ser ut. men min centralventil sitter med en ringmutter runt hela (stor) så jag fattar inte riktigt hur dina skruvar ser ut. Lägg upp en bild.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan