Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alla vet att livserfarenhet delat med högskolepoäng måste vara högre än 15% för optimal livskvalitet. Lite detsamma som 7,5% regeln för cya.
Hej,För vissa är det livskvalitet att kunna tänka, klura ut och förstå. Många vill inte förstå. Bara att det funkar. Det är så det borde vara? Tyvärr inte. De flesta gör bara enligt råd och riktlinjer? Ändå blir vattnet fel.Andra hoppar gärna i vilket bad som helst? Omedveten om vattnets innehåll. Själv undviker jag att bada i andras bad. Att ha insikt är aldrig fel. När man får problem med sitt vatten eller att ens barn får ont i öron och utslag kanske man blir orolig? Detta är mindre problem. Men det kan ge större problem.Enligt inlägget har jag ingen livskvalitet? Så det finns olika uppfattningar om livskvalitet. För mig är det inte en livskvalitet att bara hoppa ner i poolen och ha en estetisk omgivning. Det har jag. För mig är vattnet det viktigaste. Att ha koll på de kemiska reaktionerna som sker i vattnet. Vidare kemikaliernas samverkan, motverkan och dynamik är livskvalitet för mig och min omgivning. Vore det inte för alla dessa som har koll på pool- och spavatten skulle de flesta få mycket större problem. Alltså branschen kan själv stå där utan ifrågasättande?Vidare är 7,5%-reglen närmare än sanning än råden i detta land. Man kan alltid blunda och tänka att detta händer inte mig? När det händer skriver man på forumet och frågar.Roger
Har också haft funderingar på att införskaffa enklare stickor för dagligt bruk - när jag är i mål och kanske ta fram PoolLab en gång per vecka, tills jag verkligen är i mål.Läste på så himla mycket när vi skaffade pool och spa för 7 år sedan och har alltid sett mig ha bra koll. Det har varit "justera PH och klorera därefter" i mycket enkla drag. En och annan alkanitet-kur eller Clear-pool-spa behandling - that´s it! Enkelt och härligt - som det ska vara! Men efter denna vända vi är med om nu känner jag att man borde ta "pool-körkort" först eftersom det är många moment 22 och marginalerna är ibland snäva. Jag har tex ännu inte hittat info om NÄR efter olika kemikalier man kan bada igen. På chockklorering står det 6 h, men ingen annan behandling anger tiden. Hur länge ska jag vänta innan jag kan bada? Teoretiskt så snart värdet är uppmätt till korrekt nivå, men hur vet jag NÄR jag ska mäta? Kommer det stiga ytterligare efter xxx antal minuter/timmar? Det finns säkert tabeller med googlingen jag gjorde häromdagen resulterade inte i något. Alla "vägledningar" från olika leverantörer säger samma sak: kemikalier och nivåer. Men inget om tid. Körkort för poolägare - I tell U /Diddi
JBLs rekommenderade kalciumnivåer:Sötvattensakvarium: kalcium är en del av den allmänna hårdheten och finns i mycket mindre kvantiteter än i havsvattnet.Därför indikerar testet inget i sötvatten.