Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjälldén 9x4  (läst 2281 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad n0z

Tjälldén 9x4
« skrivet: april 10, 2020, 08:40:50:50 »
Hej
Här har det gått fort den sista veckan.

I fredags bestämde vi oss för Tjälldén systemet. Lördags grävde jag gropen. Söndags planerades massorna ut. I måndags beställdes poolen. I onsdags kom poolen, världsklass från Tjälldén. Och igår torsdags kom 34 ton makadam och en massa rör.

Tanken är att bygga poolen helt själv. Vi ska ha ett rejält trädäck runt så småningom och eventuellt bygger jag ett eget pooltak framöver. Men där är vi inte än.

Men nu till min fråga. Hur mycket uppstick ur marken har man normalt på poolen när man ska fästa altanen i den? Dvs ska man tex låta den gå upp 200mm ovan mark?

Poolgiganten

Utloggad Swefredrik

SV: Tjälldén 9x4
« Svar #1 skrivet: april 10, 2020, 09:03:28:28 »
Kolla in på tjälldens sida, de har lite bygge skrivningar där som visar bra hur man jackar ur poolblocken för att fästa bärlinan till altanen. Hänger ju mycket på hur omgivningen ser ut men kör du 170 reglar så är väl 200 kanske lite snålt, blir ju bara 3cm mellan mark och undersida regel. Du skall inte gräva ur för altanen också då?

Utloggad n0z

SV: Tjälldén 9x4
« Svar #2 skrivet: april 10, 2020, 12:08:40:40 »
Kolla in på tjälldens sida, de har lite bygge skrivningar där som visar bra hur man jackar ur poolblocken för att fästa bärlinan till altanen. Hänger ju mycket på hur omgivningen ser ut men kör du 170 reglar så är väl 200 kanske lite snålt, blir ju bara 3cm mellan mark och undersida regel. Du skall inte gräva ur för altanen också då?

Efter lite övervägning så gräver vi ned altanen oxå. Kollade lite på bilder och tyckte inte alls om utseendet på de som låg för högt över marken.

Var lite rädd att vi grävt lite väl djupt men nu blir det perfekt. Nu ska makadamen i hålet och vibbras. Siktar på att gjuta nästa vecka.

Utloggad n0z

SV: Tjälldén 9x4
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2020, 17:26:41:41 »
Nu har det gått en tid och jag har köttat på. Nästa varje dag och varje helg och nu är plattan gjuten väggarna på plats och gjutna även kantbalken är gjuten. Alla rör nedgrävda och isolerade. Plattan till teknikrummet gjuten.

Nu börjar orken ta helt slut. Gjutnung är bland det värsta jag vart med om. Plattan var katastrof när vi gjöt. Bestämde mig att göra det själv och skulle inte rekommendera någon att göra. Betongbilen kom och jag slet i 8 timmar med betongen innan det var någorlunda rakt. Fick panik och slängde mig iväg och hyrde en glättare som var räddningen. Sen gjuta pelare och krönbalk. Det gick i åt mer än 3ton. Som blandades med tombola. Sen ytterligare 1.7 ton till teknikrummet allt för hand. Hittills har jag gjort ALLT själv inklusive lära mig hur en grävare fungerar. Det är fruktansvärt tungt att bygga pool.

Läste någon här som skrev att hen längtade tillbaka till poolbyggartiden. Och det kommer man aldrig göra mig säga.

Ut igen och spackla skarvar.....

Utloggad n0z

SV: Tjälldén 9x4
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2020, 11:57:49:49 »
Efter förseningar med linern så är den nu påväg och snart ska det börja fyllas, ÄNTLIGEN!

Men. Vad ska man använda för skruvar till snapinlisten och krönbalksplåten. Det ska vara rostfritt men det är svårt att få tag i. Vad har ni andra som byggt Tjälldén pool använd?

Utloggad Eee

SV: Tjälldén 9x4
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2020, 13:46:15:15 »
Jag använde skruvar från bygghandeln. Kommer inte ihåg exakt storlek men det stod i beskrivningen. Dock inga självborrande utan först borra hål och sen skruva fast. Biltema, jula, byggmax eller bauhaus har ganska mycket att välja på. Om de är något längre än vad som rekomenderas till snapin listen så går de bara ner i frigoliten, dvs inget problem.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad TommyC

SV: Tjälldén 9x4
« Svar #6 skrivet: juni 27, 2020, 11:01:19:19 »
Jag har ingen erfarenhet av linerpooler. Sitter skruvarna skyddade från vatten och ånga från poolen så kanske någon "vanlig" typ fungerar. Utsätts de för ånga eller poolvatten så gäller rostfritt klass A4.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad n0z

SV: Tjälldén 9x4
« Svar #7 skrivet: juli 14, 2020, 11:47:55:55 »
Nu är här jag kommit en bit med fyllningen av poolen men får inte till linern i trappan. Den ligger perfekt längs långsidorna och bortre kortsidan men får det inte att stämma vid trappan. Hörnmarkeringarna sitter exakt där de ska.

Jag prövade innan jag fyllde vatten att flytta botten längre mot trappan men då fick jag veck längs långsidorna. Fortsätter jag ny fylla kommer det översta trappsteget bli "kort".

Någon som lyckats med samma eller är min liner felsydd.  :'(

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan