VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vattennivå?  (läst 12494 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne

Vattennivå?
« skrivet: juni 07, 2004, 10:52:19:19 »
Hej !

Poolen är precis  klart... "nästan".
Skall "bara" dammsugas....

Det blev en del skit i den, eftersom vi la 85 kvm sten runt den.

Har nu kört filtert i två dagar och får backspola det två gånger.

Men hur mycket vatten bör det finnas i poolen "nivå"?
Skall man ha halva skimmern eller mer/mindre ?

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Poolgiganten

Utloggad Björn

Re:Vattennivå?
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2004, 18:33:10:10 »
Hej!

Hos mig gäller:
Min-nivå är c:a 25% av öppningen. Under det är det risk att pumpen suger luft.
Max-nivå är nära övre kanten av öppningen. Över det fungerar ju inte skimmern.
Mellan dessa nivåer är det ok.
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Vattennivå?
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2004, 07:02:55:55 »
Jag försöker hålla så hög nivå som möjligt - enda kravet är att ytvattnet kan flöda fritt i skimmeröppningen så att ytvattnet verkligen åker in i vattenreningsanläggningen.

Även om man har en nivå som ligger klart över nedre kanten så kan det suga luft när man sätter dit tallriken för dammsugaren. (om man gör det med pumpen igång)

Har du satt till flockningsmedel ännu?
Om du inte gjort det, gör det nu - du kommer förmodligen att få backspola ytterligare en eller två gånger när du gör det.

OBS! jag rekommenderar flockningskudde i skimmern, alternativt flytande flockningsmedel. Inte flockningspulver som gör att flockningen lägger sig på botten och skall dammsugas upp.

Lycka till - du kommer att få den bästa sommar du haft!

Med pool ökar antalet "sommardagar" med 100%!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Janne

Re:Vattennivå?
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2004, 16:05:01:01 »
Tack för det !! :-)

Jo jag har haft flockningsmedel i skimmern en halv vecka.

Borde jag ha flockningsmedel i skimmern mer tid?

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Vattennivå?
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2004, 22:52:58:58 »
När sandfiltrets difftryck inte reagerar på flockningsmedel (genom att stiga) behöver du inte använda mer.

Kag köpte en 5 liters dunk flytande flockningsmedel förra sommaren, av den skall man sätta ett par matskedar i veckan i skimmer för att "underhålla" vattnets klarhet, det har funkat bra! tror det blir lite billigare än kuddarna också.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Janne

Re:Vattennivå?
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2004, 16:38:00:00 »
Fick med detta poolen.
http://www.saniklar.dk/se/yellowproductsse.htm
Dyrt men funkar bra.

//Janne

SunFlock
För att ett sandfilter skall fungera effektivt krävs kontinuerlig tillförsel av flockningsmedel. SunFlock Magic Rolls är ett flockningsmedel som upplöses långsamt. En 125 g-rulle läggs i bräddavloppets korg och doseringen sker därefter automatiskt under de närmast följande dagarna. SunFlock samlar ihop de små svävande partiklarna i vattnet till större flockar som fastnar i sandfiltret. De uppsamlade flockarna med föroreningar rensas bort ur filtret genom en normal retursköljning. SunFlock kan användas i alla pooler med sandfilter och tillsammans med både klorfria och klorhaltiga poolkemikalier.
 
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Vattennivå?
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2004, 22:11:14:14 »
Vi har två utlopp från poolen, en skimmer och ett utlopp ca 50-60 cm under ytan, det har räddat många pumpar när vattnet "tagit slut"

Sen gled ämnet över mot vattenkvalitet...flockmedel borde man inte behöva tillföra kontinuerligt, vi pumpade upp vatten från Mälaren, det var ingen vacker syn, mycket flockmedel och många backspolningar och efter ca 5 dagar fick vi ett perfekt vatten, därefter inget mera flockmedel på hela sommaren. Nu vid uppstarten la jag i en portion flocktablett i skimmern och nu är det bra, för hela sommaren räknar jag med! Vi använder i och för sig inte klor utan Baquacil vilket gör livet lättare!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Vattennivå?
« Svar #7 skrivet: juni 12, 2004, 21:45:59:59 »
Citera
vi pumpade upp vatten från Mälaren, det var ingen vacker syn, mycket flockmedel och många backspolningar och efter ca 5 dagar fick vi ett perfekt vatten, därefter inget mera flockmedel på hela sommaren. Nu vid uppstarten la jag i en portion flocktablett i skimmern och nu är det bra, för hela sommaren räknar jag med!

Kanske beror på hur många som badar... Hos oss är det i princip öppet hus - vilket innebär att det uppskattningsvis i snitt över hela säsongen är 8-10 pers/dag (minst) som badar!

Ju fler människor som hoppar i - desto mera "skit" kommer det i vattnet.

För vår del har just det faktum att fler "hälsar på" betytt ett lyft - rent socialt, sen kan det ju vara så att man vill mysa själv i sin pool... Och det säger jag inget om, vi är alla olika! och tur är väl det!

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Vattennivå?
« Svar #8 skrivet: juni 13, 2004, 09:24:32:32 »
Håller helt med dig Rickard, mycket mera folk, ser ibland ut som komunens badplats....ett lyft för tillvaron.

Kanske är det Baquacilen som gör att man inte behöver flocka under sommaren, men det spelar ju ingen roll hur man löser det bara man tycker det är bekvämt.

Mysa själv i poolen, det har knappt hänt ännu, men man kan ju alltid hoppas!!

Ha en riktigt god badsommar!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan