Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvärda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan Hässleholm

Författare Ämne: Vattenrening - Pooltiger  (läst 778 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dragsmacmini

Vattenrening - Pooltiger
« skrivet: oktober 19, 2019, 22:43:37:37 »
Någon som har erfarenhet av Miami Pools produkt Pooltiger?
Den ska tydligen minska uppkomsten av alger, balansera pH-värdet och tar bort små partiklar och metaller.

Marknadsledande inom Pooler.

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 4417
  • Total likes: 197
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Min andra diskussionssida!
SV: Vattenrening - Pooltiger
« Svar #1 skrivet: oktober 20, 2019, 10:05:10:10 »
Det påminner lite om diverse tillbehör som säljs för bilar som skall placeras i insuget för att minska bränsleförbrukningen. I tester har de ingen effekt.
Man får väl lite samma känsla när man läser om denna produkt?
Det jag saknar när jag ser "reklamfilmerna" är den totala avsaknaden av bevis i form av jämförande tester och analyser.
Om det verkligen fungerade så bra som de säger skulle de väl ha gjort en video som visade på effekten av tillbehöret?
Typ, låt en pool bli grön av alger, dela av den i mitten med någon form av tillfällig vägg, och sätta in två externa reningsverk, en med och en utan pooltiger, som får rena halva poolen var...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
Värmer med en Nibe 1210-7 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Pooltiger Sverige

• Gäst
Pooltiger Sverige
« Svar #2 skrivet: februari 14, 2020, 10:37:41:41 »
Hej "Dragsmacmini"

Har läst lite i denna tråden och kan se att det tyvärr har skrivits lite felaktig info om Pool Tiger.

För det första så fungerar Pool Tiger inte som ett bränslefilter på något sätt.
Här är grundtanken att din pool ska vara kristallklar, och inte att den ska effektivisera förbrukning av vatten eller liknande.
Visst så sparar man på kemikostnaden i längden, då det endast krävs upp till 75% mindre klor med Pool Tiger.

Sen skrivs det om att det saknas bevis (som t.ex. tester m.m.) FEL!
Pooltiger har goda testresultat från både USA och Frankrike.
Testerna har gjorts av externa test labb/institutioner med perfekta resultat. Jag kan skicka testresultaten till dig om du skriver till info@pooltiger.se. Testerna kommer publiceras på hemsidorna www.pooltiger.se och www.pooltiger.eu inom kort.

Här kan du läsa lite kortfattat om hur Pool Tiger fungerar:

Pool Tiger är en säker och miljövänlig vattenreningsprodukt utformad för att ge en hälsosammare och trevligare badupplevelse.

* Med Pool Tiger minimeras användningen av klor och andra kemikalier med upp till 75%
* Mindre metaller innebär minskad risk för algbildning och missfärgning av poolvattnet
* Ökar livslängden för poolutrustning, och av poolytbehandlingar som t.ex. liner
* Fungerar på alla pooler som t.ex. saltvatten, klor, baqaucil och UV-C
* Mycket enkel 20-minuters installation.
* Pool Tiger använder ingen elektricitet och har inga tillsatta kemikalier under skalet
* Helt underhållsfri och inga reservdelar behövs
* Påverkar inte någon annan poolutrustning
* Bidrar till en poolupplevelse utöver det vanliga med ett mjukare och behagligare vatten

Mvh/
Pool Tiger Europe

Utloggad TommyC

« Svar #3 skrivet: februari 15, 2020, 12:24:54:54 »
Får mig att tänka på:
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Roger S

« Svar #4 skrivet: februari 15, 2020, 17:32:56:56 »
Inom dricksvattenrening förekommer det att man använder en ”static mixer”. Detta tillsammans med flockningsmedel som ofta är aluminiumsulfat. Anledningen är att bryta suspenderande partiklars dubbel-lager-laddningsnatur. För att den trevärda aluminiumjonen ska kunna bilda aggregat med partiklarna är en förutsättning, hastig inblandning. Ibland tillsätter man natriumsilikater för att öka förmågan att bilda flockar.

* Med Pool Tiger minimeras användningen av klor och andra kemikalier med upp till 75%

Att ta bort partiklar handlar inte om att minska desinfektionen. Två skilda saker

* Mindre metaller innebär minskad risk för algbildning och missfärgning av poolvattnet

Det är normalt nitrat och fosfat som bidrar till algbildning och inte metaller.

* Ökar livslängden för poolutrustning, och av poolytbehandlingar som t.ex. liner

Kan produkten lova detta?

* Fungerar på alla pooler som t.ex. saltvatten, klor, baqaucil och UV-C

Troligen inget problem?

* Mycket enkel 20-minuters installation.

Troligen helt rätt.
* Pool Tiger använder ingen elektricitet och har inga tillsatta kemikalier under skalet

Helt rätt
* Helt underhållsfri och inga reservdelar behövs

Helt rätt. Innehåller inga rörliga delar?
* Påverkar inte någon annan poolutrustning

Helt rätt
* Bidrar till en poolupplevelse utöver det vanliga med ett mjukare och behagligare vatten

Kan produkten garantera detta? För att få mjukare vatten behövs en avhärdningsanläggning.

Var in på sidan du hänvisade till.
Om tex. klor används som desinfektionsmedel. Kommer du inte ha något klor kvar efter ”2000” grader. Vilket skulle betyda att du blir utan desinfektion uti från beskrivningen. Vidare är ofta ett problem att det tillkommer organiskt uppbyggda ämnen som små partiklar. Vilket är ett problem om de är suspenderande. Men alla dessa har alltid en negativ yt-laddning.

En rätt använd static mixer med rätt kemikalier kan vara bra. Se gärna över informationen om produkten och vad den gör och lovar.

Pool Tiger

• Gäst
Pool Tiger
« Svar #5 skrivet: februari 17, 2020, 09:23:43:43 »
Tack för intresset och för alla härliga analyser och kommentarer här i ämnet.
Här kommer Pool Tiger dokumenten samt testresultaten från externa källor i USA som lovat.

Mvh/
Pool Tiger Europe

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 18, 2020, 09:59:24:24 »
ÄN en gång, OM jag hade en så fantastisk produkt skulle jag låta en pool bli grå eller grön av "miss-skötsel" för att sedan installera två identiska reningsverk, en med pooltigern, och en utan och sedan göra en timelaps-video som visade på skillnaderna mellan de två reningsverken.

Visst, man kan alltid ifrågasätta den typen av resultat också, men med rätt förutsättningar så skulle det kunna bevisa en hel del.

Att i tabeller visa på vissa förändringar i vattnet innebär ju inte att poolvattnet med automatik blir bättre.
Dessutom gjordes testerna på en "problempool" där ägaren inte ens under 3 dagar accepterade att reningsverket kördes kontinuerligt - det låter mycket märkligt.

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
Värmer med en Nibe 1210-7 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.

Utloggad Roger S

« Svar #7 skrivet: februari 18, 2020, 15:43:10:10 »
Hej,
Texten blev lite lång.
Vattentestet (första gången jag läser ett sådant utan enheter) visar att det är en liten jonbytare. Tar bort kalcium och magnesium. Tyvärr liknar kopparjonen dessa och fastnar också i filtret. Anledningen till den slutsatsen var att koppar, magnesium minskade mot noll. Medans natrium/kalium tillkom.
Om det är kalium kan det bli problem med alger.
Normalt kräver en jonbytare backspolning och regenerering. Denna är mycket liten.
Vidare om man har kopparsulfat som förebyggande algmedel så försvinner kopparen från poolen.

Sen får jag bara hålla med Rickard om varför man väljer den sämst tänkbara poolen för en studie. Ett misshandlat vatten. Mycket hög CYA och i förhållande till det en låg klorhalt 10ppm. Kan berätta det en gång till?
I denna pool pendlade pH mellan 7,5 och 7,8. Stabilt?
Det som är mest intressant är att CYA tokminskar från ca 250 till 120ppm. För att sen ligga ganska stabilt runt samma nivå. CYA är en stabil molekyl som inte sönderfaller hur lätt som helst. Ozon, enzymer eller bakterier brukar kunna bryta ner stabila molekyler.
Detta har jag sett förut. Startskottet på min poolkemi.
Jag tror med stor säkerhet att denna pool är krökt och har den så kallade förstrypningsprincipen med två jets och en skimmer. En mycket stor del av vattnet cirkulerar inte genom reningssystemet.
Min slutsats är att det är en mini-jonbytare och förändringarna beror på bakterier och inte produkten.
Vidare har bakterierna funnits en lång tid i poolen. De har blivit präglade på att använda CYA som kolkälla.
Beskrivning av förloppet i denna pool (har gjort grafer för att se förändringarna);
CYA tokminskar från ca 250 till 120ppm. Stämmer med hur mycket klor som kan bindas till 120ppm CYA. Övrigt utan klor.
Poolen är väldigt syrefattig på grund av dålig cirkulation.
Minskningen beror troligen på att vissa bakterier tar in CYA som kolkälla för att kunna bilda nya bakterier osv. Här finns det ett samband med att fosfathalten ökar. I en syrefattig miljö använder dessa bakterier lagrad polyfosfat för att få energi att bryta ner kolkällan. Vid nedbrytningen frigörs fosfat till vattnet. Vilket kan ses i tabellen. Om vattnet skulle vara syrerikt kommer bakterierna ta tillbaka fosfatet och bilda ny polyfosfat. Men fosfathalten ligger nu stabilt. Vilket betyder att just denna bakteries förökning har avstannat. Men de har ökat i antal.
Vidare ses en upp och nedgång i nitrathalten. Som går ner till noll. Vilket betyder att antalet bakterier ökar. Inom vattenrening kallas detta steg för nitrifikation. Sista steget i den syrefattiga miljön med frigjord kolkälla från CYA och andra bakterier bildas bla. Kvävgas och nitrathalten minskar.

Kloret minskar ganska fort i denna process.
Ser inget samband mellan studien och vattenprov och vad produkten lovar. Marknadsföringslagen och angående reklam är mycket tydlig.
Men för egen del var det kul läsning som visar lika parametrar i olika pooler och samband.
Det var min tolkning av presenterade mätvärden.
Roger

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 21, 2020, 08:47:31:31 »
En sak jag reflekterar över är att det måste vara en mycket liten del av vattnet som blir superhett och då också "decinficerar", eller har jag fel i det antagandet Roger?
Rent logiskt borde vi tala om delar av en procent av vattnet som blir överhettat i pooltigern, eller?

Utloggad Roger S

« Svar #9 skrivet: februari 21, 2020, 10:33:33:33 »
En sak jag reflekterar över är att det måste vara en mycket liten del av vattnet som blir superhett och då också "decinficerar", eller har jag fel i det antagandet Roger?
Rent logiskt borde vi tala om delar av en procent av vattnet som blir överhettat i pooltigern, eller?
Hej Rickard,
Jag tänker på en vanlig värmepump med förstrypning. Trycksidan varmt och den sidan med lägre tryck kallare. Temperatur är ett mått på molekylers rörelse. Jag brukar dra liknelsen med att basta i 100 grader eller stoppa ner handen i 100 gradigt vatten. Eller gå på glödande kol på 600 grader.

Alltså i ovanstående fall är densiteten avgörande om värmen kan överföras.

Om en vattenmolekyl får extremt hög hastighet (hög temperatur) spelar det ingen roll.

Tror att du har helt rätt Rickard.

Tänker mer på formuleringen nedan;

Denna snabba omvandling från vätska till ånga och åter till vätska skapar starka pulsvibrationer och en värmesignatur på upp till 2000 grader. Denna process gör att partiklarna som passerar munstycket blir negativt laddade och dras till varandra. Dessa partiklar fastnar sedan i sandfiltret och försvinner vid backspolning.

Kommentar;
Alla organiska uppbyggda partiklar har en negativt laddad yta. Detta gäller också bakterier.
Negativt laddade partiklar som träffar på varandra stöter ifrån varandra.
Både sand och glas i ett filter kan bli negativt yt-laddade pga. rörelser i filtret.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Bästa pris på SPA med kvalitet.
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvärda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan Hässleholm

Use CS Theme