VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Val av spa, jag blir galen Arctic spa / Sundance  (läst 3553 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad keckepro

Val av spa, jag blir galen Arctic spa / Sundance
« skrivet: september 05, 2019, 21:28:51:51 »
Jag och frugan har bestämt oss för att köpa ett spa och vi har bestämt oss för att det kan få lov att kosta en liten slant. Men vi har inte helt bestämt oss om vi vill ha premiummärkenas instegsmodeller ( normalt kring 75-90k) eller mellanmodellerna (runt 110-135k) dock så har jag vid provsittningarna märkt att det är inte bara antal jets och pumpar det handlar om.
Jag får mycket bättre plats i de dyrare karen. Jag har begåvats eller rättare sagt blivit straffad med en osedvanligt lång rygg.

Vi har provat de flesta premiummärken nu och hade väl nästan bestämt oss för ett Sundance Hamilton 780 från Poolkungen. Dock i hård konkurrens med Artesian Grand bahama 45 som är några tusen billigare. Har dock inte provat Artesians south sea spa än, skall göra det i helgen. Kommer vi på nedre sidan 100k strecket i pris känns det mycket bättre för herr plånbok.
Men först och främst skall vi känna att vi köper det vi vill ha och inte snålar in för att spara 20.000 när man ändå är uppe i dessa summor.

Men idag var jag förbi och provade ett Arctic spa (Cub) och blev helt blown away. Tyckte komforten var helt outstanding i både loungesätet och kaptensstolen och samtidigt så känns det extremt robust och gediget. Gillar känslan av att de skalat bort det mesta bling bling och bara gjort ett riktigt brutalt bad med fokus på isolering och kvalite. Gillar också cederpanelen starkt. Har inte fått någon offert än då där är tusentals tillval, men Lär nog vara i nivå med de två andra.
Det enda jag är tveksam till är saltrengöringen samt att där inte är någon separat cirkulationspump utan en av jetpumparna går i två lägen - det känns lite sniket på ett bad av den kalibern??

Är det någon som har ett Arctic Spa eller någon av de andra jag nämnt? Vad är era erfarenheter av dem?

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Val av spa, jag blir galen Arctic spa / Sundance
« Svar #1 skrivet: september 06, 2019, 08:32:37:37 »
Hej. För rätt många år sedan så hade jag just Arctic Spa som mitt "dröm-spa". Men med tiden insåg jag att plånboken tyvärr inte var av samma åsikt. De tillverkar väl locken själv också, och det verkar va riktigt riktig välgjorda grejer.  Saltreningen behöver du nog inte va orolig över. De som har det verkar va lyriska över det jmf med vanliga kemikalier. Om saltreningen är standard och följer med badet så går det ju alltid koppla ur och köra med vanligt kemisk rening om det inte är till belåtenhet. Det enda jag tycker du ska kolla är väl egentligen hur du ska dra ström till badet. Om jag minns rätt har just Arctic Spa något märkliga specifikationer på sina värmare!?!? Så du inte underdimensionerar matningen till badet helt enkelt. Tror de har ganska hög effekt på värmaren dessutom vilket är bra(!) för då kommer inte badet tappa värmen som andra spabad under tiden man badar. När det gäller cirkulationspumpen så antar jag att det möjligen är på deras "billigare" bad som det är massagepumpen som sköter detta(?) tror dock inte det är något tekniskt problem med det. Möjligen kan den pumpen låta mer vid cirkulation än en dedikerad cirk-pump, men det är bara en misstanke. På mitt spabad har nämligen ena massagepumpen två lägen (lågfart och högfart). Det finns dock en dedikerad cirk-pump på badet. Massagepumpen på lågfart låter betyyydligt mer än cirkulationspumpen (en Gecko-pump som knappt är hörbar). Jag har ett Viskan Björkö.

/Urban.

Utloggad keckepro

SV: Val av spa, jag blir galen Arctic spa / Sundance
« Svar #2 skrivet: september 06, 2019, 13:44:57:57 »
Tack för svar, ja det är det jag tänker över, att pumpen låter mer om den går på lågvarv.
Men sen är där något tillbehör med ozon som har egen cirkulationspump. Kanske något man skall satsa på, men behövs det om man har saltreningen  <dontkn>

Ann-Louise

  • Gäst
Ann-Louise
SV: Val av spa, jag blir galen Arctic spa / Sundance
« Svar #3 skrivet: oktober 07, 2019, 09:09:47:47 »
Hej,

jag har, sedan maj 2019, ett Outlaw från Artic Spa och är supernöjd.
Kör med traditionell kemi med klor. Det håller värmen väldigt bra och jag har inte reagerat på att det låter speciellt mycket.
Smidig leverans,  installation och uppstart som gjordes av Artics egen servicetekniker på plats.
Jag kan varmt rekommendera Artic Spa  <love>

Hälsningar
Ann-Louise

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan