Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På vår pool har vi ju rostfria plåtsektioner som är 1 meter bred, i bygginstruktionen står att man skall tejpa skarvarna med silvertejp för att undvika att skarvarna syns.VI körde med en ca 4 mm tjock cellplast typ liggunderlag som "duk" (Vad skall ni ha?) men skarvarna syntes tydligt ändå, en rätt skarp linje varje meter.Det är förstås OK om man tycker att det är OK, men osynligt är det inte.För två år sedan bytte vi liner och satte in en trapp och lite GT-hylla längs två av väggarna, och i samband med detta satte vi latexfog (typ) i varje skarv mellan plåtarna.Då den duk vi satte in när vi byggde den för 19 år sedan hade "skrynklat sig" bakom linern, kanske främst av barn som hänger på kanten och "trampar" mot poolväggen. så beslöt vi att sätta linern helt utan duk bakom.Vi är väldigt nöjda med hur det blev, slätt och fint och linern har inte rört sig något alls på 2 år.Nu satte vi i och för sig en dubbelt så tjock platssvetsad liner denna gång, men jag tror resultatet blivit lika bra med en standard liner.Det går fort att sätta lite fog i skarvarna, och är du av den noggranna typen så tror jag inte att du skulle ångra det. Vi fyllde "skarven" helt och sedan drog vi av överskottet med spackelspaden så det blev helt slätt med så lite "spill" som möjligt av fogen vid sidan av skarven, bara ifall fogen skulle färga av sig på linern på något sätt. Än så länge kan vi inte se någon missfärgning av linern.
Man ser inte skarvarna på min Aqvis-pool på de raka sidorna. Man kan dock känna dem om man trycker fingertopparna mot väggen och drar längs med sidorna. Däremot så syns de på hörnlagunen där spånten är vänd åt andra hållet för att kunna få till en svängd yta. Nu fyllde jag min pool i somras och kan inte svara för hur det kommer att se ut efter några år när den mjuka mattan under linern som ingår har plattats till. Viktigare är nog att se till att det inte blir några glipor i skarvarna på mattan. Jag fick en liten glipa på bottenmattan på någon mm och den kan man känna tydligt med tårna. Men eftersom skarvarna på väggmattan läggs i hörnen är den risken liten att det ska hända på väggen.