Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När du pratar om bra ljus och att du vill ha klor automatik känner jag direkt att du gillar teknik och när den samverkar med varandra. Då tycker jag du ska kika på haywards nya control station så kan du styra allt via den. Jag har själv två lampor i min pool och det räcker mer än väl. Vi har den mycket tänd då poolen blir som ett smycke i hela trädgården
Kul med en Aqvis till i området . Aqvis har mycket bra support och svarar alltid på frågor och funderingar även på mejl. Svarar på akuta frågor i telefon fast man märker att de har en ledig dag (klämdag), även efter att ordern är påskriven och betald vilket inte alla leverantörer gör. En av de närmsta grannarna till mig bygger just nu en Aqvis om du är intresserad av att kolla på något.Vi har bara en LED RGB lampa i vår pool och jag skulle nog inte vilja ha ljusare. Vattnet och pooltaket sprider ljuset bra. Har inte sett någon lampa med dimmerfunktion, men vissa färger på lampan ger lite mer dämpad belysning som ex. röd och lila. Om du vill så får du komma förbi en kväll och kolla på hur det ser ut med en lampa, du vet var jag bor . Dock så är inte pooltaket på just nu eftersom jag håller på att lägga sten runt poolen.
Vilken komposittrall skall du köpa?Vi har Pandatrall och skall du lägga den ska du inte snåla med reglarna, vi har 25-30 cm mellan våra (fick ju komplettera när vi bytte från trätrall) och skulle absolut inte vilja ha 40 cm som de rekommenderar.Dels blir det rätt mycket svikt, och dels är plankorna helt enkelt rätt sköra, så för ökad livslängd tror jag på tätt mellan reglerna, eller att man köper nåt som är rejälare än Panda.30 cm känns rätt om man har en komposit med kanaler i sig.Har sett att det finns dyrare plank som är solida, kanske det är bättre?
Hösten 2016 så gick vår 300W halogenlampa sönder för andra gången på kort tid. Då det närmade sig slutet på säsongen, kvällarna var mörka och vi ville bada så impulsköpte jag Folkpools ”Utbyteslampa LED Force RGB 30W med fjärrkontroll” för 1990 kr. https://www.folkpool.se/produkter/pool/reservdelar/inbyggnadsdetaljer/poolbelysning-reservdelar/utbyteslampa-led-force-rgb-30w-med-fjarrkontroll.htmlFörhoppningsvis är lampan som säljs idag inte exakt lika som den vi har utan något förbättrad. Då fanns under Information uppgiften 2560 lumen. Troligen stämmer inte det och nu är uppgiften borttagen. Pahlén säljer en Vit LED 28W om de anger 2100 lumen för. Pahlén specar 3800 lumen för 300W halogen. Skillnaden på vår LED och 300W halogen är stor. När vi installerade LED var hela poolen ”poolblå” och ljuset var klart bristfälligt. Nu har jag lagt vit gelcoat/topcoat på ungefär halva poolens botten samt två väggar och nu är ljuset nästan godkänt men inte riktigt bra. Jag skulle ändå inte vilja ha två lampor på grund av att lamparmaturen är en av de vanligaste ställena där en pool läcker. Försök att hitta en starkare LED och fundera på de armaturer som hänger ner från sargen och inte kräver hål i poolväggen. Har du inget emot att byta lampa varje eller vartannat år så välj 300W halogen. Ljuset från halogen är ofta behagligt gult (smaksak visst) medan LED kan vara kallt vitt eller blåtonat.