VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kemi för nybörjare - ph och klor  (läst 1306 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Virab

Kemi för nybörjare - ph och klor
« skrivet: augusti 27, 2019, 22:03:41:41 »
Hej! Har precis fått igång spabadet och försöker lära oss hur vattenvården fungerar...

pH känns som att vi har koll på, värdet var lågt från början men har legat stabilt iaf två dygn nu 😂

1) När det gäller klorvärdet är det en sak som vi inte fattar och inte yckats läsa oss till: Klorvärdet ska ligga inom ett visst intervall (1-3 tror jag...) Men NÄR ska det göra det? Är det direkt efter klorering efter bad? Eller ska det aldrig hamna under det värdet? För oss de senaste dagarna har värdet legat bra ca en halvtimme efter bad, sedan har stickan varit helt vit (inget värde) ca 12 timmar senare.

Är det meningen att kloret ska försvinna fram till nästa bad eller ska klorhalten hållas på en viss nivå hela tiden. Isf - hur gör ni för att hålla den där?!

2) Idag när vi skulle bada var det grumligt (små, små vita partiklar) i vattnet (bara andra badet och vi har tvättat oss noga innan) och vattnet skummade en hel del så vi klev ur igen. Någon idé vad det kan bero på och vad man gör åt det?

Newbie som ni kanske ser och rätt nojjig 😂😂 Tacksam in jag kan få lite tips!

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kemi för nybörjare - ph och klor
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2019, 20:32:29:29 »
Hej!
Skummande vatten (vitt, färglöst) är alltid från oss. Hud-, hårprodukter eller tvättmedelsrester från kläder. Ibland kan en fettabsorbator hjälpa till med detta.

De vita partiklarna kan vara; hudrester, nagellack eller kalk.
De flesta spabad har ett filter som bör rengöras efter varje bad beroende på modell.

Oavsett vilket klor som används bör pH ligga runt 7,2-7,6. Kloret är bättre desinfektionsmedel vid lägre pH.

Nu vet jag inte var ni köpt ert klor och vad de kallar detta. Min tolkning var att pH steg? Då kan det vara oorganiskt klor som innehåller kalciumhypoklorit. Spabad med filterpatron har problem med att hantera oorganiskt klor utan flockningsmedel. Det blir lätt mjölkigt.
Detta klor tillsammans med luftens koldioxid kan lätt bilda kalk innan det når vattnet. Jag tror att granulater är extra känslig för att bilda kalk i luft. De är olösliga i vatten.

Berätta gärna var ni köpt kloret och om det är granulater eller tabletter?

De flesta som har spabad har organiskt klor för att det inte blir mjölkigt lika fort pga filterpatronens problem att hantera kalk.
En gång i tiden var dagsklor(12 timmar) kalciumhypoklorit/natriumhypoklorit. Det är den tiden det tar för kloret att sönderfalla om det inte har något att reagera med..

När man tillsätter kemikalier manuellt kommer alltid pH och klorhalt att svänga. Vilket är naturligt
Hör av er och berätta om var ni köpt kloret och gärna vilka värden ni mätt så kanske vi kan berätta mera?
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag