Tjena!
Kul med ännu en Primastarpool

Tänkte komma med lite tips inför bygget:
1
Det är svårt att inte få några veck i den åldersbeständiga plasten som ni tänker lägga under linern

. Undrar om man kan lägga linern direkt mot konstgräset? Om inte så var extra noga och tejpa inte ihop plasten i mitten där skarven kommer. Det är lätt att tejpen gör att det drar sig. Det bästa är nog att lägga de två plastbitarna löst.
2
Bottenskenorna:
I manualen står det följande:
"Nu är det dags att dra en ny noggrann radie. Sätt snöret i mitten igen. Se till att måttet till nästa ögla är radien plus 1 cm. Drag en fin linje med en tuschpenna eller liknande i plasten. Öka måttet igen med 1 cm och gör 2 likadana ringar till. Nu har du 3 ringar att välja mellan senare i bygget"
Dessa radier ska inte öka med en centimeter, utan minska. När jag gjorde som det stod så räckte inte skenorna till och de yttersta linjerna hade jag inte någon nytta av. När jag i stället ritade två linjer innanför den första så stämde det mycket bättre. Vilken linje jag valde kommer jag inte riktigt ihåg.
3
För att hålla skenorna på plats vid rätt linje satte jag ner galvade spikar på utsidan av skenorna (ner i cellplasten). Spiken sitter kvar där fortfarande och kanske de t.o.m hjälper till så att inte poolen flyttar sig vid alla vilda lekar i poolen.
4
Efter plåten är ihopskruvad så ta extra många lager silvertejp över skruvskallarna (så syns de mindre genom linern)
5
Sandvallen på insidan som ska täckas med fasttejpade plastremsor:
Om ni hade tänkt behålla denna pool så länge som möjligt hade jag nog rekommenderat er att köpa en färdig kantlist i cellplast (tror Fia vet vilken poolleverantör som har denna). Men eftersom detta bara är en prova-på pool så kommer ni väl köra med stenmjöl. Bidda har en länk till en norsk poolleverantör som använder blomsterjord, underar om det verkligen fungerar eller är det tokiga norrmän

. Nåväl tänk bara på att använda silvertejp till remsorna (vilket det också står i manualen). Själ tog jag först åldersbeständig byggtejp vilket inte höll alls.
5
Dammsuga noga. Minsta lilla gruskorn på botten syns och känns genom linern, det är också lätt att stöta till så att det kommer ut gruskorn från kantvallen.
6
När linern monteras:
Ta väck tre-fyra plastlister och använd resten. Man får lyfta på dem flera gånger under påfyllnaden. Jag testade aldrig klädnypor (vilket är ett tips i manualen), men det funkar säkert också.
I övrigt tycker jag manualen funkade bra med tydliga bilder på det mesta.
Ja just det ja:
Om ni använder poolen utan att ha igång pumpen så tänk på att ha en sten liggandes i silkorgen. Jag mailade Primastar och frågade om det inte fanns någon annan lösning (känns lite "B" med en stor sten i silkorgen) de var mycket väl medvetna om problemet och svaret blev:
Silen är ett problem som vi tagit upp med leverantören som säger att det f.n. inget finns att göra förutom att lägga i en tyngd. Troligen har man utgått ifrån att man kör pumpen konstant. Att ordna med "låsning" komplicerar och fördyrar konstruktionen och allt som fördyrar är negativt om inte fördelarna väger över.Lycka till med monteringen i helgen. Om jag kommer på mera tips så skriver jag in dem senare.