Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! För att salt ska orsaka rost på metall behövs vatten. Det finns såklart naturligt i luften i olika grad beroende på årstid och väderlek - men det blir än värre om inte poolen står väl dränerad så att fukten kan dunsta bort. Se till så att benen inte blir stående i vatten, oavsett klor eller saltklorinator. Jag har haft flera Intex-pooler och använt saltklorinator i dem de senaste 5-6 åren. Jag har sett rostangrett på överliggarna när jag jag bytt vilket jag tillskriver saltet. Jag kan inte komma ihåg att det såg så illa ut innan jag började köra salt... Efter att jag sänkte ner poolen lite provisoriskt under marknivå så har mina ben också rostat friskt - men det har berott på att de tidvis stått blöta eftersom jag struntade i att dränera. Och säkert så har saltet inte gjort saken bättre. Men det fina med en Intex-pool är att går den sönder så köper man en ny lite snabbt eftersom de är så billiga. Man får väga byggkostnader mot budget för själva poolen. Det går ju att spendera massvis med pengar på att bygga in en Intex-pool likväl som en glasfiberpool. För egen del har jag vägt vad ett poolbyte kostar jämfört med vad det kostar i tid och pengar på att göra jobbet ordentligt. Om jag måste prioritera tar jag hellre en billigare pool-konstruktion och får det som jag vill ha det runt omkring poolen. För egen del så är det nytt poolprojekt på gång nu då vi har flyttat. Jag kommer att bygga in en pool med stålram och köra salt i den. Att det inte blev en Intex beror på att jag vill ha större djup. Denna pool som har en tunn stålplåt som ram (usch vad fel ihop med salt) kommer att stå på väl dränerat underlag och murad kant till omgivande mark. Men jag chansar - den kostar bara ca 14 tkr. Så det är inte hela världen om hållbarheten bara blir ca 7-10 år. Kolla gärna och ge feedback och synpunkter i https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=16114.0 MVH Anders