Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Missljud kan ju vara nåt som har fastnat i pumpen och orsakar ljudet men läcker det också vatten och den inte har frusit sönder så låter som axeltätning och den går att byta ut om du lyckas hitta delar förstås.
Att din pump är gammal kan faktiskt vara en fördel om du behöver byta packning. En del nyare pumpar i budgetsegmentet är närmast omöjliga att byta på efter vad jag hört - allt är gjort för slit-o-släng". MISSLJUD behöver inte vara att packningen är helt slut - vi råkade en gång ut för att vår pump började skrika vilt, men det visade sig vara en minimal glasskärva som satt sig fast mellan axeln och tätningen. När stålet gled mot glaset blev det ett hemskt ljud. Vi bytte axeltätning på vår pump (Pahlens bronspump) för en tid sedan och det var inte särskilt svårt, det blev tätt på direkten. Olika märken kan förstås vara högst olika vad det gäller den proceduren.
Ni som har Pahlenspumpar finns det en bra tråd här med en fullständig renovering av en P01:https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12424.0;all
Hej Erica Stort tack för att du tog dig tid att svara mig!! Det värmer. Jag har också en Pahléns bronspump. Har du tips om var man kan få tag på en sådan axeltätning? MVH Niclas i Kungsbacka