CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygga in spabad i isolerad låda  (läst 1743 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kaostronaut

Bygga in spabad i isolerad låda
« skrivet: maj 26, 2019, 21:17:30:30 »
Hej,

Jag har ett halvskummat spa med väldigt fula ytterpaneler så jag tänkte bygga in alltihop i terrassen.

Antog att det är läge att isolera när man väl håller på så jag tänkte ställa det på 10cm XPS och använda samma isolering runt om.

Är det kanske en dålig idé?  Elmotorerna har ju fläktar bak, är det risk att de går för varma om hela badet står i en isolerad låda? Någon annan som byggt in med isolering och vet om det är bra eller dåligt?

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Bygga in spabad i isolerad låda
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2019, 12:36:45:45 »
Viskan spabad har iaf alla motorer innanför isoleringen (Viskan är skalisolerad inte skumisolerad) och det verkar fungera. En liten fördel är väl att alla värme som motorerna utvecklar värmer vattnet istf att "vädras bort".

/Urban.

Utloggad Teknikern

SV: Bygga in spabad i isolerad låda
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2019, 17:28:33:33 »
Jag har 20 cm frigolit runt om och badet står på 5 cm blå styrofoam, cirkulationspumpen går dygnet runt vintertid och tempen i lådan kan ibland bli över 40 grader. Nu sommartid måste jag stänga av pumpen dagtid, glömmer jag det så är det 42-43 grader i vattnet på kvällen.  :o

Enda gången värmen slogs på var när jag fyllde badet i höstas annars har enbart pumpen hållit badet varmt. Pumpen håller för detta trots att det är en "kinesisk skitpump" och inte en "preeemium".  O0

Utloggad Kaostronaut

SV: Bygga in spabad i isolerad låda
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2019, 19:48:57:57 »
Tack för svar ;-)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag