Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: värma med värmepump  (läst 1874 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danik

värma med värmepump
« skrivet: februari 24, 2019, 14:15:49:49 »
Hej. ska köpa spa och kollar på mycket, såg ett spa på Klaravik auktion som var förberett att värmas med värmepump. har sökt på nätet men hittar varken det eller något annat som är förberett för det.
Har jordvärme så det kan va intressant borde bli bättre ekonomi.
Är det någon som vet? Är det någon som redan värmer med värmepump? Byggt om själv?
Plöjer igenom forumet på bra trådar inför köpet.
Tack till alla som delar med er till oss nybörjare.

Mvh Danik.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: värma med värmepump
« Svar #1 skrivet: mars 01, 2019, 11:00:33:33 »
Tror det blir lite dyrare med värmeväxlare och växelventil än med elpatron, men över tid kanske det sparar in sig.
Det är ju dessutom en del bök med att dra ut vatten från värmesystemet ut till spabadet, och så finns ju alltid en viss frysrisk.
Tror det är många som drar sig för besväret, och det finns för få kunder med värmepump för att tillverkarna skall satsa på det.
Men det finns väl inget principiellt som hindrar att man ersätter elpatron med en värmeväxlare, problemet är nog störst när det kommer till hur man låter SPA-styrningens signal som normalt triggar elpatron "säga åt" värmepumpen att den nu skall värma spabadet...
De "poolstyrningar" som finns kostar inte sällan 10 000 kr eller mer, så pay-offtiden blir nog rätt lång.
Jag skulle tro att du, om du köper tjänsten, kan få lägga ut 20 000 till 30 000 kr för att få en fungerande lösning installerad och klar.
Är de den finurliga typen som vågar beställa växlare från Kina och själv koppla ihop en styrning som fungerar så kan det bli mycket billigare förstås.

Vilken typ av människa är du?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad danik

SV: värma med värmepump
« Svar #2 skrivet: mars 05, 2019, 09:37:39:39 »
Från början tänkte jag köpa ett trasigt spa  bygga om laga och med uppvärmning från värmepumpen.
Men min fru sa att ska vi ha spa så ska vi köpa nytt, för annars vet man inte vilket år man kan bada.
Ja hon har nog rätt.Men jag har redan byggt om värmepumpen så jag kan växla mellan jord och vattenvärme.
Har en vvs kompis och en el kompis som är duktig på styr och reglering de enklare grejerna gör jag själv.
Det är då jag behöver hjälp det tar tid för som ni säkert vet när de gäller vvs och el kan man få vänta.
Ibland är enda sättet att åka och hämta kompisen och locka med smörgåstårta och öl.
Ombygget av värmepumpen  första gången tog nog över ett år innan de funka som det skulle så frun har nog rätt igen.
 Blir det klart med uppvärmning med värmepump skriver jag men det kan ta ett tag. :) :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag