CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Snabbsjunkande klorvärde  (läst 2663 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MP

Snabbsjunkande klorvärde
« skrivet: september 27, 2018, 21:31:36:36 »
Hej,

Klorvärdet i mitt spa sjunker ovanligt snabbt nuförtiden.
Efter chockbehandlingen (45mg Minichlor) är den nere på 0.1 redan efter 2 dagar. Tidigare brukade det hamna på 1.5-2 efter lika länge...

Det är 2 saker som är annorlunda jämfört med tidigare...
Det ena är att jag testar att köra med engångsfilter för första gång...
Det andra är att spat stått tomt i flera månader. Var hos tillverkaren på service innan sommaren och sen var det bevattningsförbud... Så, det är först för några veckor sen den fylldes igen. Jag körde med pipe cleaner och bytte vatten 3 ggr i samband med påfyllningen...

Annars ser vattnet fint ut och luktar ok (när jag väl fyllt på med klor igen)...

Tankar?

Tack!
MP

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Snabbsjunkande klorvärde
« Svar #1 skrivet: september 28, 2018, 10:06:07:07 »
Hej. Engångsfilter är knappast anledningen utan det är nog så att det finns orenheter i vattnet som förbrukar kloret. När jag fyllt på med nytt vatten (och här i Sundsvall har vi otroligt rent vatten) så brukar jag ändå lägga i en del klor (ungefär en matsked) för att verkligen få vattnet "perfekt rent" från start. Det brukar ta 2-3 dagar så har kloret förbrukats vilket ju betyder att det ändå fanns vissa orenheter som kloret tog hand om.

Testa addera mer minichlor och se om klorhalten håller lite längre denna gången.

/Urban.

PS. Jag kör också med engångsfilter och har inte märkt någon ändring i kemin Ds.

Utloggad MP

SV: Snabbsjunkande klorvärde
« Svar #2 skrivet: september 28, 2018, 16:31:45:45 »
Tackar!

Har kört chockklorering flera ggr nu sedan jag fyllt på och det försvinner fortfarande lika snabbt...
Är orolig att det är stora orenheter i rören... Det har som sagt stått tomt flera månader, men det fanns ju nog vatten kvar i rören även om badet var tomt...

Skönt att höra att man kan utesluta engångsfilter i alla fall...

Utloggad Telekiter

SV: Snabbsjunkande klorvärde
« Svar #3 skrivet: oktober 01, 2018, 10:57:13:13 »
Det kanske vore en ide att köra en pipe clean då för att få det riktigt rent.

Dessutom skulle det va bra att köra med vanliga filter under tiden du mixtrar med att få det rent. Jag fick rek från leverantören av filtren att när jag byter vatten så är det bra att köra med tvättbara filter först några dagar för att få bort eventuell föroreningar i det nya vattnet eller om det smyger sig ner nått skit under vattenbytet. När det är fixat och vattnet är bra så sätter man i engångsfiltren och så byts de inte föränn man ska byta vatten nästa ggn. Dessutom kan det vara bra att ha en uppsättning vanliga filter som man kan sätta i badet inför någon fest el dyl så OM det blir en olycka med smutsigt vatten från festen så kan filtren tvättas och man sabbar således inte engångsfiltren (som ju inte går tvätta).

/Urban.

Utloggad Marreheterjag

SV: Snabbsjunkande klorvärde
« Svar #4 skrivet: oktober 02, 2018, 16:46:33:33 »
Jag hoppar in på just denna fråga, mitt vatten är nu cirka 3 månader gammalt men jag klorar innan o efter ja badar o ibland mitt under veckan även om ingen har använt badet, igår la jag i en matsked innan bad, ja o frugan badar, lägger i en halv efter.

Kllar nu idag, har noll klor kvar? PH-värdet är cirka 6.8 så det är ändå ok.. Skit i filtret? Vattnet är klart

Utloggad Telekiter

SV: Snabbsjunkande klorvärde
« Svar #5 skrivet: oktober 03, 2018, 08:53:21:21 »
Jag hoppar in på just denna fråga, mitt vatten är nu cirka 3 månader gammalt men jag klorar innan o efter ja badar o ibland mitt under veckan även om ingen har använt badet, igår la jag i en matsked innan bad, ja o frugan badar, lägger i en halv efter.

Kllar nu idag, har noll klor kvar? PH-värdet är cirka 6.8 så det är ändå ok.. Skit i filtret? Vattnet är klart

Jag har inte någon direkt erfarenhet av att använda enbart klor (jag använder Brom och kompletterar med Aktivt syre) men jag tror inte du behöver lägga till klor innan bad, det räcker gott att göra det enbart efter badet. Det är bara ett extra moment du gör, som inte har någon betydelse. Om ni badar så pass mycket som du beskriver och använder enbart klor så kan ju cya-värdet hunnit byggas upp till väldigt höga nivåer. Det har deffinitivt betydelse om cya är högt men jag vet inte vilken effekten blir av det. Det finns säkert någon här på forumet som har något bra svar på det. pH-värdet bör ligga på runt 7,4 så jag skulle nog lyfta det om jag satt i dina skor. Jag använder själv sånna DPD-tabletter för att kolla pH-värdet (funkar riktigt bra, lättavläst) då testremsorna är hopplöst svåra att avläsa vad gäller pH. Om jag minns rätt nu så om pH-värdet ligger på 6.8 så skulle det vara i princip utanför mätskalan på mätglaset (eller iaf absolut på gränsen) när man mäter med DPD-tabletter. Vad jag förstått så är klor känsligt mot just pH-värdet så för att kloret ska funka på bästa sätt måste pH-värdet vara rätt.

Kanske inte så mycket svar på din fråga men men.... :-\

/Urban.

Utloggad Marreheterjag

SV: Snabbsjunkande klorvärde
« Svar #6 skrivet: oktober 03, 2018, 11:30:40:40 »
Min tanke var på det du säger, ifall PH-värdet inte stämmer så skiter sig klor-värdet  :)

Ska hem o labba lite, tack för tipset!

Snabb fråga, om man börjar köra Brom, hur ofta ska det köras i? Samma rutin som klor?

Utloggad Telekiter

SV: Snabbsjunkande klorvärde
« Svar #7 skrivet: oktober 03, 2018, 14:09:07:07 »
Min tanke var på det du säger, ifall PH-värdet inte stämmer så skiter sig klor-värdet  :)

Ska hem o labba lite, tack för tipset!

Snabb fråga, om man börjar köra Brom, hur ofta ska det köras i? Samma rutin som klor?

Jag kör med små bromtabletter som ligger i flytande dispenser. Behållaren (Dispensern) liggar alltid i badet, utom just när jag badar. Jag får fylla på dispensern ca var 14:e dag (eller kanske var 3:e vecka, håller inte riktigt koll på just detta) med tabletter (det ryms 5-6 tabletter i dispensern). Av aktivt syre (pulver) adderar jag i ca 1 msk/vecka samt ca 0,5 till 1 msk/per badande efter varje bad. Aktivt syre sänker tyvärr alka-värdet i vattnet, så jag får även addera alka+ i samband med Aktivt syre. Det blir ungefär 1 del aktivt syre och 0,5 del alka+. pH-värdet ändras nästan inte alls för mig.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag