CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: värmepump  (läst 8853 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PelleSthlm

SV: värmepump
« Svar #10 skrivet: april 28, 2007, 18:49:23:23 »
Källan får jag väl säga är mina gamla energitekniksböcker från min tid som studerande på Chalmers...;)

Givetvis påverkar även typ av pooltäcke, hur mycket poolen är utsatt för vind, altitud, klimat, osv. Givetvis så är ca 40 W / m2 gradskillnad pooltemp och utetemp en generalisering, men den stämmer väldigt bra med verkligheten. 

Förstår dock inte din oro om du har en 60 kbm pool och en värmepump på 14 kW.

Mvh

Pelle





« Senast ändrad: april 28, 2007, 19:05:37:37 av PelleSthlm »

Poolgiganten

Utloggad VDB

SV: värmepump
« Svar #11 skrivet: april 28, 2007, 19:08:53:53 »
Jag har 23,3°c i poolen ,luften är ca 8°
det kanske man ska vara nöjd med ???
Men min stannar inte under 10°
jag vet inte om det är någon skillnad på maxitemp 35 mot 51?

/VDB
Thermopool 4x7 1,50  Pahlen maxi temp 51

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: värmepump
« Svar #12 skrivet: april 28, 2007, 19:25:43:43 »
Hej igen,

Mina böcker från LITH försvann i en brand så mina källor finns inte riktigt kvar, har vid tillfälle själv räknat fram 1,16 kwH / M3 och grad
mha tabeller från gymnasiet...

Det som gjorde mig fundersam är om jag tar din beräkning och sätter in lite av mina siffror, pool yta är 9*4,5 + trappa knappt två kvadrat = 42 m2

Om det då är 15 ute och jag vill ha 24 som i ditt exempel så krävs det en effekt på 42 * 40 W * 9 = 15120 eller 15,1 kW.

Min pump ger 14,5 under gynsamma förhållanden, hemlängtan och nedförsbacke :), min slutsats av detta blir att det är tufft att hålla 24 om det är 15 ute.
Vänd på det så skulle om "formeln" stämmer max temdiff med mina nuffror bli 14500/(42 * 40) = 8,63

Här hade jag hoppats på lite mer...., naivt kanske men hoppas gör jag nog fortfarande.....
Har jag kört fel ngn stans ?

Min pool är isolerad med 100 mm "frigolit" runt om och pooltäcket skal ligga på när pumpen går igång.
Så vad verkligheten är med alla parametrar just där vår pool ligger får vi se, förhoppningsvis nästa vecka.

Hilsen

Housedad
« Senast ändrad: april 28, 2007, 19:32:00:00 av Housedad »
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad PelleSthlm

SV: värmepump
« Svar #13 skrivet: april 28, 2007, 19:31:26:26 »
Man får ju inte glömma att man även har en gratis värmekälla som hjälper till på sommaren...:)...Solens effekt bidrar även den.

1 kcal är ju lika med den nödvändiga energi som behövs för att höja temperaturen på 1 liter vatten 1 °C. 1 Mcal = 1,16 kW.
« Senast ändrad: april 28, 2007, 19:37:19:19 av PelleSthlm »

Utloggad Diesel

SV: värmepump
« Svar #14 skrivet: april 28, 2007, 21:51:47:47 »
Intressant ämne detta.
Vad jag förstår så är det viktigt att inte blanda ihop begreppen här. (Kw=effekt, Kwh=energi)
Tex om värmepumpen som ger 14,5 kw går i 10 timmar så har den ju gett 145 kilowattimmar.
Så länge den tillförda värmeenergin är högre än den som avges p.g.a omgivningens kyleffekt, så borde väl tempen höjas, men å andra sidan är det nog svårt att veta exakt hur stor den kylande effekten är per grad lägre lufttemp.
Om poolen håller 24 grader och man inte tillför någon värme alls under 10 tim, och omgivande temp är 15 grader, hur mycket sjunker tempen då i poolen? Nån av er andra som begriper mer än jag kan säkert räkna ut kyleffekten om man vet detta.

Vet inte om jag är helt ute och seglar nu...

Diesel

Utloggad peein

SV: värmepump
« Svar #15 skrivet: april 29, 2007, 18:52:16:16 »
Min pool 8*4 har hållit 24 grader med min Europac+. I natt var det säkert inte mera än 6 grader. Har ett poolguard poolskydd.

Utloggad Calle Anka

SV: värmepump
« Svar #16 skrivet: maj 14, 2007, 23:01:05:05 »
Jaha....fick värmepumpen Europac inkopplad idag.....i morse var det 13,5 gr och nu på kvällen 15,9 gr. Vi får se vad det är i morgon....kanske kan bli bad till helgen.... :D :D :D
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: värmepump
« Svar #17 skrivet: juni 06, 2007, 08:34:48:48 »
Hej igen,

Tänkte att det kunde vara dags med åpterkoppling från verkligheten till denna tråd. Har nu haft 27-29 grader i poolen i snart en månad
oavsett utetemp. Med hjälp av pooltäcke och solsken mm så överträffar verkligheten i mitt fall kalkylen. Om jag fattar rätt när jag läser tempstatistiken på vädret så har medeltempen varit från 10 upp till ca 13 grader under maj månad (i Helsingborg), så jag ligger 14-16 grader över detta. Hur mycket el som förbrukats har jag tyvärr ingen aning om.
Det visar sig väl i viss mån när räkningen kommer :(

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag