CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorvärde  (läst 1112 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wimso

  • Gäst
Wimso
Klorvärde
« skrivet: juli 08, 2018, 17:44:07:07 »
Vi har precis byggt färdigt vår 20 kubiks ovanmarkspool och kört filter och pump ca 1 vecka.
Men jag funderar lite på detta med kloret.

Det tog ca 3 dagar ifrån uppfyllningen påbörjades till att pumpen startades. Jag gjorde då följande enl instruktion ifrån Primastar. Chockade med ca 300 gram Saniklar superboost och slängde i en klorpuck saniklar 2000 200 gr. Nu har det varit mycket bad och ingen täckning under dagarna men jag märkte direkt att klorvärdet snabbt visade noll ifrån att varit över 3 ppm och detta ifrån morgon till kväll.

Chockade igen i förrgår men denna gång med 450 gram enl förpackningen.
Kollade imorse och då låg det på 3 ppm, nu har soltäcket varit av hela dagen och barnen har badat typ hela dagen och nu är det nere på noll igen.
PH värdet ligger runt 7,2-7,4 och alkanitet på 120.
Ska jag verkligen behöva slå i mer klor eller kommer pucken dra upp det fria kloret om soltäcket ligger på några dagar? Vattnet ser bra ut och inga hala väggar, poolen uppfylld med kommunalt vatten i Västerås.
Eller är det solen i kombination med bad som drar upp klorförbrukningen?

Poolgiganten

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Klorvärde
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2018, 21:34:53:53 »
Se till att ha klor i vattnet, minst 0,5, annars kommer problemen som ett brev på posten.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorvärde
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2018, 23:44:00:00 »
Det är nog sol och bad som förbrukar klor.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Wimso

  • Gäst
Wimso
SV: Klorvärde
« Svar #3 skrivet: juli 09, 2018, 22:26:28:28 »
Jag inser efter idag att det är solen som verkar tömma poolen på klor.

Drog i ca 100 gram igår kväll och har haft täcket på hela dagen idag och nu på kvällen håller det fortfarande 5 ppm.


Utloggad Erica

SV: Klorvärde
« Svar #4 skrivet: juli 10, 2018, 11:02:12:12 »
Kloret bryts ned a v solen. Som "solskydd" för kloret används ofta cyanursyra och de flesta klorpuckar innehåller sådan. Man får dock inte få för hög halt av cyanursyra för då finns risk för klorblockering, så att kloret mister sin verkan. Cyanursyra säljs även som "pool stabilizer". Med en lagom halt av cyanursyra i poolen så går solens nedbrytning av kloret långsammare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag